Terwijl Europa zich op lijkt te maken om de elektrische auto door de strot van de consument te rammen, houden heel wat regio’s zich afzijdig. Niemand lijkt nog te twijfelen aan een toekomst voor de elektrische auto. De manier waarop die tot stand zal komen, daarover zijn veel visies. Hele continenten hanteren een schuchtere aanpak en willen eerst even zien hoe de consument reageert, hoe het controversiële milieuverhaal precies in elkaar zit en hoe praktisch en veilig EV’s blijken op lange termijn. Niet raar dus dat heel wat automerken nog lauw reageren. Wie elektrische modellen in de catalogus heeft, concludeert bijna altijd dat de verkoop ervan tot op heden achterblijft bij de verwachtingen. Waar elektrische auto’s wel verkopen, speelt er haast altijd een subsidie- of belastingvoordeel. Op termijn is die subsidiëring inhoudbaar, maar van de reeds jaren beloofde prijsdaling van elektrische auto’s in nog geen sprake. De autobouwers zijn nog te druk bezig met het optrekken van het rijbereik en de laadmogelijkheden.
Europa neemt voortouw in elektrificatie
Dat gebrek aan consensus tekent ook de aanpak van verschillende automerken. Constructeurs met een sterke Europese verankering prediken de EV-gospel. De brandstofmotor wordt immers politiek gewurgd. Maar heel wat automerken met meer intercontinentale ambities weten maar moeilijk van welk hout peilen maken. En ja, ook daar zijn Europese constructeurs bij. Mercedes wil maar stapsgewijs omschakelen.
Volvo zet vol in op EV
In een ander kamp zit onder meer VW, dat de komende tijd tientallen elektrische modellen wil commercialiseren. Maar ook daar geldt: elders wordt de verbrandingsmotor zelfs door de VW-marketingmachine niet afgekraakt zoals dat in onze contreien het geval is.
Volvo lijkt dan weer helemaal voor elektrificatie te gaan. CEO Hakan Samuelsson had in de Britse pers al gezegd dat de aanstormende nieuwe Volvo XC90 de laatste met een verbrandingsmotor zou zijn. En vanaf 2025 kan je bij Volvo alleen nog stekkerhybrides krijgen, werd er al gezegd. Nu zet de baas van het Zweedse merk een nieuw ijkpunt uit. Tegen 2030 is Volvo alleen nog elektrisch. Een uitspraak die wellicht werd aangezwengeld door de manier waarop de Polestar 2 (eigenlijk een Chinese bastaard-Volvo met elektrische aandrijving) werd ontvangen. Nochtans was de lancering van de elektrische Polestar verre van probleemloos.