Mercedes introduceert de Maybach-variant van de jongste Mercedes S-Klasse. Een auto waarmee de Duitsers willen concurreren met de wereldtop op het vlak van luxe en verfijning. Zeg maar: een alternatief voor Rolls-Royce en Bentley. Twee Britse namen, waar ook al een Duits luchtje aan zit.
18 cm langer dan een S-klasse LWB
De Mercedes-Benz S-Klasse is al een imposante auto en deze Maybach S-Klasse is dat nog meer. Met een totale lengte van 5,47 m is hij 18 cm langer dan een S-klasse met lange wielbasis. Ook nu weer worden alle extra centimeters tussen beide wielen toegevoegd. Van de voor- tot de achteras meet je nu 3,40m. Je kan er een Smart tussen parkeren.
Meer dan alleen een super S-klasse
De Maybach is niet alleen langer, hij is ook anders. Vooraan vind je nu een grille met verchroomde verticale lamellen, ook al staat er bovenop weerom een ster. De onderste luchtinlaten zijn voorzien van een dichtmazig verchroomd rooster.
De Maybach is de eerste Mercedes die is uitgerust met de nieuwe Digital Light koplampen. Deze technologie zorgt niet alleen voor dynamische verlichting, maar kan ook pictogrammen op het asfalt projecteren. Deze zeer complexe koplampen bestaan uit drie groepen ultrakrachtige LED's waarvan het licht wordt gereflecteerd door 1,3 miljoen microspiegels! Het achterste gedeelte ligt dichter bij de conventionele configuratie (van de S-Klasse dus) en onderging weinig aanpassingen.
Het ultieme in luxe en technologie
In dit segment is het interieur belangrijker dan het toch niet onaanzienlijke uiterlijke vertoont. De Maybach S-Klasse heeft twee individuele zitplaatsen achterin. Ze zijn uiteraard in alle richtingen verstelbaar en voorzien van uitschuifbare voetsteunen die dankzij de verlengde wielbasis in een semi-liggende positie kunnen worden gezet. De airconditioningzones zijn onafhankelijk, zelfs voor nek- en schouderverwarming.
Bij het infotainmentsysteem op de achterbank kunnen vrijwel alle onderdelen via een centrale touchscreen-module worden bediend. Er is ook geen tekort aan schermen in de cockpit. Een 12,8-inch zwevend middenscherm fungeert als middenconsole, waardoor vrijwel alle gebruikelijke knoppen wegvallen. Voor de bestuurder bevindt zich een 12,3-inch 3D digitaal instrumentarium met een driedimensionale projectiefuncties.
Lichtgewicht hybride aandrijflijn
Mercedes heeft nog geen details gegeven over de motoren die de Maybach S-Klasse aandrijven. Het bevestigt echter wel dat alle motoren zullen worden bijgestaan door een 48V microhybridisatiesysteem, dat een bonus van 15kW (20pk) zou kunnen opleveren. Ze zullen ook standaard uitgerust worden met 4Matic all-wheel drive en een 9G-Tronic automatische versnellingsbak die reeds beschikbaar zijn op andere modellen van het merk.
Het Mercedes-Maybach chassis krijgt ook een meesturende achteras. Die moet voor meer comfort zorgen bij hoge snelheden en bij manoeuvres aan lage snelheden de draaicirkel van het slagschip indijken. Die wordt er bijna 2 meter kleiner door. Een aanzienlijke winst voor een auto van deze omvang. Het model wordt standaard geleverd met Airmatic luchtvering met adaptieve demping, maar er is meer. Ja, als optie. Dit is de E-Active Body Control ophanging, die de weg afspeurt met behulp van een camera om te anticiperen op onregelmatigheden. Dat systeem leunt ook tegen in de bochten.
Eerst voor de belangrijke 'blingmarkten'
De nieuwe Maybach zal dit jaar al beschikbaar zijn "op bepaalde markten" - ik bedoel "in het Midden-Oosten". Duitsland zal natuurlijk het eerste Europese land zijn dat het in het voorjaar van volgend jaar als gastheer optreedt. Het zal worden gevolgd door de VS en China in april 2021 en de rest van Europa volgende zomer. De prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.