De oorlog tegen de verbrandingsmotor gaat door. Engeland kondigde aanvankelijk een verbod op de verkoop van auto’s met benzine- en dieselmotoren af tegen 2040. Die datum werd later 5 jaar vervroegd, naar 2035. En volgens de media op het eiland zal premier Boris Johnson weldra aankondigen dat het verbod al in 2030 zal ingaan.
Engeland mikt op een netto nuluitstoot op vlak van CO2 tegen 2050. Mobiliteit maakt in Europa ongeveer 12% uit van de CO2-uitstoot.
Is een elektrische auto wel zo milieuvriendelijk?
Hoewel in gans Europa de politiek over elkaar heen valt in het opbod om zo snel mogelijk verbrandingsmotoren te bannen, is er nog geen wetenschappelijke consensus over de globale milieubaten van dergelijk beleid. De omschakeling zorgt onmiskenbaar voor een daling van de plaatselijke uitstoot. Er blijven echter grote vraagstukken op ecologisch en economisch vlak.
Zelfs volgens gegevens van fabrikanten van elektrische auto’s zijn de voertuigen pas CO2-vriendelijker wanneer ze opgeladen worden met groene stroom, ze véél kilometers rijden en de batterij ecologisch gerecycleerd kan worden. Dat laatste is op dit ogenblik nog louter theorie.
Een elektrische auto is duur en stroomvoorziening is problematisch
Andere grote pijnpunten zijn de kostprijs (een kleine elektrische auto kost algauw 30.000 euro) en de ontoereikende infrastructuur voor het opwekken en leveren van elektriciteit. Johnson zal daarom een investeringsplan in laadinfrastructuur van een half miljard Britse Ponden aankondigen. Het is onduidelijk of die veel verschil zal uitmaken.
Net als in de rest van Europa staat de aankondiging van de regering haaks op het aankoopgedrag van de consumenten. Benzine- en dieselvoertuigen (zonder elektrische ondersteuning) waren er dit jaar goed voor 73,6% van de verkoop van nieuwe auto’s. Elektrische auto’s kwamen er uit op amper 5,5 procent.