Fiat-Chrysler en PSA hebben nu niet alleen de naam van de nieuwe fusiegroep bekendgemaakt, maar ook het logo van de nieuwe motorgigant ontworpen.
PSA en Fiat-Chrysler fuseren
De twee reeds bestaande autogroepen fuseren onder de naam Stellantis, wat volgens het bedrijf verwijst naar ‘met sterren verlichten’. De naam was eerder al bekendgemaakt, maar een beeltenis hoorde daar nog niet bij. Dat wordt nu rechtgezet. Het letterlogo krijgt een specifieke ‘A’ en wordt omgeven door bolletjes. De marketingjongens kunnen natuurlijk niet gewoon zeggen ‘want we vinden dat dat er aardig uitziet’. Er wordt een heel verhaal bijverteld. De beeltenis vertegenwoordigt blijkbaar de verschillende achtergronden en diversiteit van de werknemers.
Wat het in geen geval vertegenwoordigt, zijn de automerken die Stellantis straks onder één dak verzameld, want dat zijn er 14, terwijl er ruim 40 bolletjes te tellen zijn.
De fusie die onder meer de merken Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa-Romeo, Maserati en Dodge onder hetzelfde dak parkeert, moet realiteit zijn aan het einde van het eerste kwartaal van 2021. Tegen dan hoopt de fusiegroep ook de zegen van de Europese mededingingsauthoriteiten op zak te hebben. Die maakten eerder al een probleem van het grote marktaandeel dat de Stellantis zou verwerven op de markt van de bedrijfswagens. Dat besloot daarom om versies en modellen ter beschikking te stellen van Toyota, waar het reeds een beperkte samenwerking op bestelwagenvlak mee had.