Dit zijn de 10 populairste elektrische auto’s in Europa

Uit de inschrijvingscijfers van het eerste half jaar van 2020 blijkt een gevoelige stijging in de verkoop van elektrische voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van de ‘European Electric Car Report’. Dit waren de eerste zes maanden van dit jaar de populairste modellen.

Renault Zoe

De elektrische Renault in het segment van de Clio (die dit jaar ook even Europa’s populairste auto was) wist tijdens de eerste jaarhelft niet minder dan 45.129 klanten te verleiden. Alleen al in juli werden er 9.245 van verkocht. Het marktaandeel van de compacte Renault bedraagt 15,2 procent.

Tesla Model 3

Vorig jaar was de kleinste Tesla nog de meest verkochte EV in Europa met een marktaandeel van 22%. Dat is nu echter gevoelig teruggelopen. Tijdens de eerste jaarhelft werden er 32.983 van verkocht in Europa, wat een aandeel van ‘slechts’ 12,3 van de EV-verkoop vertegenwoordigt.

Volkswagen e-Golf

Het wilde maar niet lukken met de lancering van de elektrische VW ID.3. Daarom hield VW de e-Golf langer in productie. Uit de registraties blijkt dat dat niet zomaar een symbolische maatregel was. De eerste zes maanden van het jaar werden er 20.803 van aan de man gebracht. Dat levert zowaar een podiumplaats op.

Audi e-Tron

De in België gebouwde Audi e-Tron ging tijdens de eerste jaarhelft 16.301 keer over de toonbank. Dat is dubbel zo vaak als tijdens heel 2019. Audi haalt er een marktaandeel mee van 6,1 procent.

Peugeot e-208

Peugeot parkeert van de nieuwe 208 ook een elektrische variant in de catalogus. Bij de voorverkoop was 1 bestelling op 4 voor de E-versie, maar dat aandeel liep inmiddels al gevoelig terug. Toch wist Peugeot er dit jaar al 16.170 van aan de man te brengen.

Hyundai Kona

De elektrische cross-over van Hyundai ging tijdens de eerste jaarhelft van 2020 precies 15.533 over de toonbank in de EU. Dat is flink meer dan de 12.869 exemplaren die in 2019 werden uitgeleverd, al zijn er geruchten dat de Koreanen eind vorig jaar heel wat exemplaren achterhielden om ze dit jaar in de CO2-statistieken te krijgen.

Nissan Leaf

Pionier zijn is geen absolute garantie op succes. Dat bewijst de Nissan Leaf, één van de eerste elektrische auto’s van een volumeconstructeur. De Leaf is inmiddels al toe aan z’n tweede generatie. Van januari tot juli werden er 14.729 van verkocht.

Kia Niro

Noem de Niro gerust de tegenhanger van de Hyundai Kona. Tijdens de eerste jaarhelft al goed voor 11.201 verkochte en ingeschreven exemplaren, tegenover slechts 6.451 stuks tijdens heel 2019.

BMW i3

Aanvankelijk was de compacte BMW i3 er ook nog met een range-extender (een kleine brandstofmotor die stroom kon opwekken), maar tegenwoordig levert het Duitse premium-merk die auto alleen nog met een accu. Tot en met juli waren er al 9.533 van ingeschreven in Europa.

Volkswagen e-Up

De elektrische VW Up is de kleinste EV uit het lijstje. Maar Volkswagen heeft wel z’n best gedaan om van die elektrische stadsauto nog zoveel mogelijk exemplaren aan de man te brengen, ongetwijfeld geholpen door subsidieregelingen in enkele cruciale EU-landen. Heel 2019 kozen er amper 1.172 klanten voor de auto. Halverwege 2020 stond de teller echter al op 9.232 stuks. Of er daar nog veel bijkomen, is onduidelijk. De carrière van de e-Up stopt wellicht wanneer de iD.3 vlot leverbaar wordt.

Geef commentaar
comments by Disqus