Het Duitse federale milieuagentschap geeft Tesla een miljoenenboete omdat het bedrijf haar recyclageverplichting voor batterijen niet nakomt.
Recycleert Tesla haar batterijen wel?
Volgens de Duitse milieuwaakhond voldoet Tesla niet aan haar verplichting om de gebruikte, versleten of defecte accupakketten een nieuwe bestemming te geven of ze te recycleren. Wat Tesla dan wel doet met de accu’s, is niet bekend.
De Duitse overheid stuurde alvast een overschrijving van 12 miljoen euro naar Tesla. Dat berichtte de Duitse krant Die Welt, die zich beroept op financiële documenten die in de VS zijn ingediend bij de Securities and Exchange Commission (SEC). Die ziet toe op de financiële transparantie van beursgenoteerde ondernemingen. In de documenten staat de boete vermeld.
Tesla zegt over de zaak alleen dat het beroep aantekende en heeft de Duitse overheid hooguit iets verkeerd begrepen.
Tesla loopt er wel vaker de kantjes af
Het is niet de eerste keer dat Tesla onzacht in aanraking komt met de Duitse overheid. Het bedrijf werd er in het verleden al verplicht om de prijs van z’n modellen anders weer te geven, omdat de huidige weergave misleidend was. In ons land gebruikt Tesla die weergave nog steeds, hoewel ze ook in strijd zou kunnen zijn met Belgische wetgeving.
Een rechter verbood in het verleden ook al de benaming ‘autopilot’, alweer omdat die door het hof misleidend werd geacht. Tenslotte oordeelde een Duitse rechter ook al dat het bedienen van het grote verticaal georiënteerde aanraakscherm van een Tesla Model S hetzelfde was als een telefoon of tablet bedienen en dat het dus niet mag tijdens het rijden.
Tesla nam de bekeuring naar eigen zeggen volledigheidshalve op in de rapportering aan de SEC. Het verwacht niet dat de resultaten op een significante manier beïnvloed worden door de zaak. Het bedrijf neemt bij de Amerikaanse financiële waakhond liever niet teveel risico’s want ja… ook daar moest het zich eerder al verantwoorden voor onregelmatigheden.