Polestar bombardeert dan wel de social media en youtube met reclame, maar de lancering van het merk in Europa gaat toch met enkele hindernissen gepaard. Het Chinese merk (dat zich weliswaar wegsteekt achter een hoofdzetel in Zweden), is nu zelfs verboden in Frankrijk.
Merklogo gepikt bij Citroën?
Het verkoopsverbod werd er uitgevaardigd door een Franse rechtbank, nadat die een klacht van Citroën en DS gegrond achtte. Het Franse bedrijf is immers van mening dat het logo dat Polestar bedacht teveel lijkt op haar eigen logo’s.
Cru gezegd is de bewering van Citroën de volgende: het Polestar logo is eigenlijk een kopie van het Citroën-logo, alleen zijn de dubbele ‘chevrons’ anders geschikt. Die zijn zo gepositioneerd dat ze een eerder vierkant beeldmerk vormen, net als bij… DS.
6 maanden geen Polestar meer te koop in Frankrijk
De initiële klacht van PSA (Peugeot, Citroën, Opel) werd al in juli van vorig jaar neergelegd, maar pas nu behandeld. De rechter volgde er de redenering van Citroën en oordeelde dat het merklogo van het Chinese bedrijf wel degelijk de reputatie van de merken Citroën en DS schaadt. Polestar moet 150.000 euro schadevergoeding betalen aan de Fransen en - belangrijker - mag alvast de komende zes maanden niet meer verkocht worden in Frankrijk.
De Franse Polestar-website is inmiddels niet meer bereikbaar. Op gerechtelijk bevel publiceert Polestar daar dat de toegang tot de website er niet beschikbaar is vanwege “locale restricties” op het gebruik van de betrokken handelsmerken.
Het is onwaarschijnlijk dat het juridische gekibbel hiermee afgelopen is. Polestar zal ongetwijfeld in vervolgprocedures proberen z’n merk te vrijwaren, terwijl nu eveneens voor de hand ligt dat PSA in meer landen een verkoopsverbod zal vragen. In het slechtste geval moet het Chinees-Zweedse bedrijf een ander logo kiezen.
Lancering Polestar gaat niet van leien dakje
Het verkoopsverbod in Frankrijk is ongetwijfeld een grote streep door de rekening van het bedrijf. Frankrijk is één van de Europese landen waar de elektrische auto het relatief goed doet omwille van flinke subsidiepakketten. Het is echter niet de eerste tegenvaller voor het bedrijf. De Polestar 2 die zopas werd gelanceerd, kampt met grote betrouwbaarheidsproblemen. Polestar moest al een terugroepactie voor alle exemplaren op de Europese markt uitvaardigen.