Het is al van 2010 geleden dat er nog wat van Hummer werd vernomen. General Motors trok toen de stekker uit het merk. Het probeerde het nog te verkopen, maar al een decennium geleden waren er geen kopers te vinden voor een bedrijf dat gigantische benzineslorpende SUVs bouwde die stijlmatig gebaseerd waren op een militair voertuig. Van het initiële succes van het merk - dat bij z’n lancering op de civiele markt aanvankelijk een hoge vlucht nam - was dan al niets meer te merken. En daarom bleef het maar gewoon in een hoekje zitten. Tot nu.
Het nieuwe Hummer is net zo gek als weleer
De nieuwe Hummer, dat kunnen we meteen zeggen, is nog steeds een loodzware knoert van een SUV. Maar dat mag nu weer, want hij heeft elektrische aandrijving. De lanceeruitvoering heeft meer dan 1.000pk, geraakt meer dan 560km ver en… kost minstens 112.000 dollar.
Hummer is nu gedegradeerd tot modelnaam onder GMC, een merk van General Motors dat op de Amerikaanse thuismarkt sterk staat en vooral SUVs en pickups produceert. Hij behield wel enkele stijlkenmerken van het origineel: rechte flanken, uitgesproken hoeken en zelfs een verwijzing naar de grille met zeven sleuven van weleer. Wil je kans maken op de plaatselijke thuismarkt, dan moet je de inzittenden de kans geven om zich helemaal onder te dompelen in hun omgeving. We verwijzen nu even niet naar de doorwaadbare waterdiepte van net geen 90cm (zoveel als een Land Rover Defender), maar naar het vermogen om het dak te verwijderen. Op de Jeep Wrangler is die optie er enorm populair. En nogal wat Amerikanen rijden er ook met de deuren van hun Wrangler, maar zo bont maakt de Hummer het hier niet.
Zo snel als een Ferrari
Om het prijskaartje verteerbaar te maken, pakt GMC niet alleen uit met flinke prestaties (een trekkracht van meer dan 15.000Nm (!!) bijvoorbeeld). Het wil ook de technologieklier kittelen, met twee 12,3” displays als instrumentarium, maar ook met onder meer door een camerasysteem te monteren met zo maar eventjes 18 verschillende beeldhoeken. Er zit er zelfs één onder de auto. Of wat denk je van vierwielbesturing waarbij de achterwielen dezelfde kant kunnen uitdraaien als de auto. Daarmee kan je zijwaarts rijden. Of het echt nuttig is, kan je je afvragen, maar volgens GMC is het op terrein soms erg handig.
Met 1.014pk en 15.592Nm gaat de gigantische en loodzware pickup naar 96km/u (60Mph) in amper 3 tellen als je tenminste het knopje van de launch control induwde. Daar gaan straks weer gigantische ongelukken van komen… Er komen later ook meer bescheiden versies op de markt. Met 811pk en 480km rijbereik, met 634pk en 480km autonomie en van die laatste nog een variant met een wat kleinere accu die dan maar 400km ver komt. Voor die laatste oppert General Motors nog altijd een prijskaartje van 80.000 dollar. Stroom bijtappen kan met maximaal 350kW, waardoor je in 10 minuten 160km extra bereik kan laden. Als je tenminste een laadpaal vindt die dat kan.