Zoals aangekondigd heeft Dacia vandaag z’n eerste elektrische model aangekondigd. Dat is gebaseerd op de Renault K-ZE, die in China reeds enige tijd op de markt is. Dacia doet niet veel moeite om dat weg te steken.
De uiterlijke aanpassingen zijn evenmin erg indrukwekkend. Eigenlijk wordt er alleen een ander logo tegenaan gegooid. Als Renault was de K-ZE best vrolijk uit te dossen en dat geldt nu ook voor de Dacia. Z’n smoelwerk is best markant en hij kan nog meer opvallen Zo is er een stijlpakket met oranje accenten terwijl de obligate blauwe accenten (het is tenslotte een EV) aan de binnenzijde altijd present zijn.
Groter dan een Twingo, kleiner dan een Clio
De Dacia Spring is een elektrische stadsauto met een SUV-smaakje. Foto’s verhullen eigenlijk hoe compact hij echt is. Van kop tot staart is hij 3,73m lang. Daarmee valt hij precies tussen een Renault Twingo en Renault Clio in. In de breedte meet hij 1,62m (zonder spiegels) en de hoogte bedraagt 1,52m.
Achter de kofferklep claimt de nieuweling nu al het grootste laadvolume in zijn klasse. Er kan 300 liter in. Een neerklapbare achterbank breidt het laadvolume uit tot ongeveer 600 liter.
Een elektrische stadsauto
Onderhuids is de Spring dan weer in de eerste plaats bescheiden. Z’n accu is geen 27kWh groot en de elektromotor wekt slechts 45pk op. Harder dan 125km/u loopt hij niet. Z’n rijbereik zou 225km bedragen. Renault cijferde uit dat een stadsauto in Europa gemiddeld slechts 31km per dag aflegt, en dat je wanneer je dat cijfer als richtlijn neemt, zo’n Spring zelfs maar één keer per week aan het stopcontact moet leggen.
Heb je te laden dan moet je rekening houden met volgende uitersten: vanaf 14 uur aan een conventioneel stopcontact, tot minder dan een uur voor 80% van de accu aan een snellader.
Hoeveel zal de elektrische Dacia Spring kosten?
Dacia zal de elektrische Spring vanaf de lente van volgend jaar bij de dealer parkeren, maar het viseert in eerste instantie vooral een gebruik als deelauto. Het merk heeft in haar communicatie nu al de mond vol van de ‘goedkoopste’ en ‘betaalbare’ elektrische auto, maar over een concrete prijs wordt met geen woord gerept. Topman Thierry Bolloré (inmiddels aan de slag bij Jaguar-Land-Rover) had het enkele jaren geleden nog over een richtprijs van 10.000 euro, batterij incluis. Of dat gehaald wordt, is lang niet zeker, maar de prijs zou in geen geval boven de 15.000 euro mogen uittorenen. Dan slaagt de Spring probleemloos in z’n missie om de goedkoopste elektrische auto op de markt te zijn.