Het Autosalon van Brussel 2021 gaat niet door. Na een nieuwe analyse van de gezondheidsrisico’s en in samenspraak met de standhouders, heeft de organisatie besloten editie 2021 van het de Brussels Motorshow niet door te laten gaan. Febiac richt vanaf nu al z’n aandacht op 2022.
Autosalon van Brussel 2021 gaat niet door
De organisatie van het Brusselse Autosalon hing al maanden aan een zijden draadje. Bijna alle internationale beurzen werden afgezegd of uitgesteld. De organisatie van het Autosalon van Genève, dat jaarlijks in maart plaatsvindt, besliste al in juni geen 2021-editie in de steigers te zetten. Die beurs werd eerder dit jaar ter elfder ure afgelast omwille van de corona-virusuitbraak. De organisatie moest het concept verkopen om niet failliet te gaan. Ook het Autosalon van Parijs, in september, ging niet door. In de VS werden de belangrijke beurzen van Detroit (het eerste volgens een nieuwe formule) en Los Angeles allebei uitgesteld.
Febiac, de Belgische organisator, deed vorige week nog een ultiem voorstel aan de standhouders. Dat hield een compacte beurs met een minimum aan opsmuk in. Deelnemende automerken konden in functie van de standgrootte de afgelopen jaren een aantal auto’s gratis tentoonstellen. Hoewel die formule het risico voor de deelnemers beperkte, werd ze niettemin door heel wat merken lauw onthaald. Zo vreesden met name enkele spelers uit het premiumsegment dat de salonervaring met gestandaardiseerde, sobere stands, niet in overeenstemming zou zijn met met merkimago.
De recente evolutie van het aantal COVID-19-besmettingen en de blijvende dreiging van een verbod op grote evenementen, joeg de kogel uiteindelijk door de kerk.
Wat zal de invloed zijn op de autoverkopen in 2021?
In januari 2022 hoort de volgende editie van de Brussels Motorshow door te gaan. De organisatie wil daarvoor alle automerken aan boord houden. Het heeft op dat vlak de internationale context tegen. Ook voor het uitbreken van de coronacrisis opteerden reeds minder merken voor een deelname aan autosalons. De Belgische beurs ontsprong de dans grotendeels omdat ze te boek staat als ‘koop-salon’ en niet als een ‘kijk-salon’. De verdelers van nieuwe wagens in ons land genereren een disproportioneel groot deel van hun jaaromzet om en tijdens de autosalonperiode. De sector zal dan ook met grote aandacht kijken naar de evolutie van de verkoopcijfers volgend jaar. Die komen volgend jaar ongetwijfeld op tafel wanneer deelname aan editie 2022 wordt besproken.