De ene winter is de andere niet. En zelfs wanneer dat wel het geval zou zijn, dan is de moderne tijd anders dan een recent verleden, laat staan wanneer dat verleden grijs wordt. Auto’s evolueren, technologie evolueert en gelukkig evolueren ook banden. De winterband wordt aanbevolen ja, maar blijft die ook tijdens een zachte winter relevant? En hoe kan die band almaar strengere regelgeving paren aan betere prestaties in steeds meer uiteenlopende omstandigheden?
Een goede winterband vertegenwoordigt een miljoeneninvestering
Het zal niet verbazen dat het de A-merken zijn die het voortouw nemen in de technologische revolutie die banden in het algemeen en winterbanden specifiek tegenwoordig ondergaan. Het zijn die bedrijven die miljoenen investeren in technologie die schijnbaar onverzoenbare eigenschappen met elkaar verzoent. Ter illustratie gebruiken we hier de Goodyear Ultragrip-productlijn. Die is erg uitgebreid. Ze omvat onder meer een band die een beschermende rand heeft voor wanneer je ook delicate velgen hebt en ook versies die specifiek voor bestelwagens ontwikkeld zijn (Goodyear Ultragrip Cargo). De nieuwelingen in die portfolio zijn de UltraGrip 9+ (met een kleinere velgenmaat van 14 tot 16 duim) en de UltraGrip Performance+ (voor velgenmaten van 15 to 22”). Ze is ook gelauwerd: de Goodyear UltraGrip Performance+ kwam de jongste winter nog als eerste uit een veeleisende test van Auto Motor Und Sport. Die bekeek niet alleen hoe de band presteerde op sneeuw (waarin de Goodyear onklopbaar was met een score van 9,7/10), maar keek ook naar minder voor de hand liggende designcriteria. Aquaplaning, grip op nat en droog wegdek en zelfs geluidsproductie.
Is een winterband echt zo belangrijk?
“De winterband kan ook in de herfst al schitteren”Het belang van de band kan niet overschat worden. Het is immers het enige contactoppervlak tussen de auto en de ondergrond en hij speelt daarom niet alleen een cruciale rol in het basisweggedrag van de auto, maar ook bij de werking van moderne veiligheidssystemen. Stabiliteitscontrole heeft ook de bandengrip nodig om te kunnen werken. Nogal wat Europese landen leggen dan ook eisen op voor het gebruik van winterbanden. In de meeste skigebieden zijn ze niet louter aanbevolen, ze zijn in specifieke weersomstandigheden verplicht. Landen die wel eens vaker een winterprik krijgen, leggen ook eisen op. Niet onlogisch, want bij temperaturen van 7 graden of minder worden de prestaties van conventionele zomerbanden gevoelig gecompromitteerd. In sneeuw worden de verschillen erg uitgesproken. Een remafstand van 80 meter op sneeuw vanaf een snelheid van 50km/u met een gemiddelde zomerband, wordt niet eens 27 meter met de winterband die hier als referentie wordt aangevoerd. De UltraGrip heeft met andere woorden maar een derde van de afstand nodig.
De ene sneeuw is de andere niet
De specialisten bij Goodyear wijzen op de uitdagingen die komen kijken bij het genereren van grip op sneeuw. Vooral omdat sneeuw een verzamelnaam is voor een erg uiteenlopend fenomeen. Voor het oog is het allemaal wit poeder, maar die kan droog of nat, licht of zwaar zijn. Sneeuw bestaat zowel met een massa van 30kg/m3 als met een massa van 800kg/m3. Een uitgekiend bandenprofiel is niet het enige wapen van de winterband. De jongste generatie maakt ook gebruik van microgroeven (De Ultragrip Performance+ heeft er meer dan 2.500), maar ook van in elkaar schuivende rubberblokken. ‘BIS’ heet dat bij Goodyear, van Block Interlocking System. Dat zorgt ervoor dat de band onder druk een andere vorm kan krijgen. Die bloktechnologie wordt ook ingeschakeld om bijvoorbeeld betere remprestaties te verzoenen met een lagere rolweerstand. Een goede winterband vandaag heeft nauwelijks invloed op het verbruik. Je hoort hem ook nog amper. Sinds dit jaar heeft Goodyear een band in de catalogus die voldoet aan 3PMSF-vereisten op sneeuw (herkenbaar aan een logo van een bergje met daarin een sneeuwvlok) én tegelijk een A-label kreeg voor rolweerstand. Een industrieprimeur.
Een vaak over het hoofd gezien neveneffect van die gripverhogende voorzieningen, is dat ze ook functioneren in andere gladde omstandigheden. Een winterband is vaak beter in het afvoeren van water en kan beter overweg met modder, vuil en bladeren. De winterband kan met andere woorden ook in de herfst al schitteren. Vandaar de aanbeveling om hem niet te laat op te leggen.
Nieuwe winterbanden zijn beter voor het milieu en gaan langer mee
Zelfs het milieu wordt niet over het hoofd gezien. Die lage rolweerstand is een vereiste om het brandstofverbruik beperkt te houden - en daarmee de uitstoot. Maar Goodyear kijkt alvast verder dan dat. Dat voegt aan de rubbersamenstelling tegenwoordig een hars toe dat het rubber binnen een breed temperatuurbereik soepel houdt (een winterband is absoluut aanbevolen bij 7 graden of minder) en ervoor zorgt dat de band minder rubberkorrels vormt en verliest. Die komen dan niet in het milieu terecht en de eigenaar mag zich verheugen op een langere levensduur.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Goodyear.