Opel frist één van z’n middenklasse SUV’s (die naast de recent voorgestelde nieuwe Opel Mokka in het aanbod blijft) op. De Crossland krijgt de nieuwe snoet die straks alle nieuwe Opels siert. Om te benadrukken hoe ingrijpend de oefening wel niet is, verliest de Crossland nu de ‘X’ die voorheen achter de naam stond.
Er zijn, naast het reeds aangehaalde nieuwe front, ook nog andere items aangepakt. Zo is de grille agressiever gelijnd, zijn er nieuwe velgen en kleuren en kan niet alleen het dak, maar ook de kofferklep in een zwarte contrasttint uitgevoerd worden.
Binnenin blijft bijna alles bij hetzelfde. Geen nieuw dashboard, nieuwe zetels of aangepast instrumentarium. Wel een 8” infodisplay met Apple CarPlay en Android Auto.
Verfijnder rijgedrag en zuiverder motoren
De ophangingsstructuur met eenvoudige vervormbare achteras en een McPhersonsysteem vooraan wordt verbeterd met aangepaste dempers en veren. Aanpassingen aan de stuurinrichting moeten dan weer een beter stuurgevoel garanderen. De Crossland was op dat vlak bepaald geen hoogvlieger.
Onder de kap vind je een 1,2l benzinemotor (een driecilinder) die hetzij 82pk, 110pk en 130pk zullen leveren. De eerste doet het zonder turbo en een vijfbak, terwijl de andere versies een zesbak (manueel of automaat) en drukvoeding krijgen. Er zijn ook twee versies van een 1,5l dieselmotor: 110pk in combinatie met een handbak en 120pk met een zestrapsautomaat. Alle nieuwe motoren zullen voldoen aan de Euro6d (volwaardig) emissienorm.