Kan het Autosalon van Brussel doorgaan? Dit is het ultieme scenario

Vergroot foto
Door: BV 06-10-2020

Het uitbreken van de coronacrisis heeft grote invloed op de organisatie van massa-evenementen. Op het Westelijk halfrond werd het overgrote deel van de beurzen geannuleerd. In de lage landen werd Mobicar (voor motorhomes en caravans), dat plaatsvindt in oktober, geschrapt. Oldtimerbeurs Interclassics, die in november in de Brusselse Heizelpaleizen neerstrijk en in januari Maastricht aandoet, slaat een jaar over. Febiac, de organisator van het Autosalon van Brussel - de grootste beurs van het land - zet tot nader order wél in op een evenement dat doorgaat. Deze editie van het Autosalon van Brussel staat op de kalender van 15 tot 24 januari. Toch hangt het welslagen van de editie aan een zijden draadje.

Een light-salon of geen salon

Bij de organisatie circuleren al maanden erg uiteenlopende scenario’s, waarbij gegoocheld wordt met formules en bezoekersdoelstellingen. Een beurs met een half miljoen bezoekers, zoals tijdens topjaren, is niet aan de orde. Een beperking is onvermijdelijk. Maar hoeveel worden het er dan wel? Er circuleren aantallen van ruwweg 50.000 tot 250.000. En ook over een beperking van een salonbezoek in tijd - tot zelfs maximaal twee uur - wordt veelvuldig besproken.

De onvermijdelijke onzekerheid en het uitblijven van een definitieve formule speelt inmiddels heel wat automerken parten. In normale omstandigheden is de organisatie van de beurs inmiddels op stoom gekomen en zijn standenbouwers, modellenbureaus en marketingdiensten achter de schermen al druk in de weer. Nu is er alleen onzekerheid, met de daaraan gekoppelde financiële risico’s. Daarom overwegen steeds meer merken om te annuleren. Mitsubishi en Hyundai hakten de knoop eerder al door. En in de wandelgangen wordt gezegd dat ook BMW ernstig overweegt te bedanken voor salondeelname. BMW-woordvoerder Jeroen Lissens benadrukt dat het merk “alle opties openhoudt, maar in januari in elk geval een groot commercieel offensief voorziet met saloncondities”. Dat werd de dealers van het merk deze week nog op de borst gedrukt.

Hoe kan het salon wél doorgaan?

Ook bij heel wat andere merken groeit de twijfel. Intussen stelt de organisatie haar oplossing voor. Febiac wil immers absoluut een beurs organiseren. Volgend jaar, in 2022, bestaat het Autosalon van Brussel een eeuw en er is vrees dat die editie in mineur zou kunnen verlopen omdat sommige merken definitief afhaken. De verschillende automerken krijgen daarvoor nu een ultiem scenario in de bus. Dat biedt nog steeds geen garanties, voor het geval er toch nog een verbod op evenementen wordt uitgevaardigd, maar beperkt het financiële risico van de deelnemende bedrijven.

Een light autosalon met gratis standruimte voor de automerken

Gaat het autosalon door, dan wordt het een ‘light’ autosalon. De oppervlakte wordt gevoelig beperkt en de stands worden sober. Organisator Febiac wil de huurprijs van de paleizen en de kostprijs van een basisstand voor z’n rekening nemen en het risico dekken met de (aanzienlijke) financiële reserve die de koepelorganisatie ter beschikking heeft. De salonstands worden aan de basis allemaal dezelfde, maar kunnen door de merken individueel extra aangekleed worden. Hoeveel auto’s een merk mag tentoonstellen zal afhangen van de gemiddelde standoppervlakte die een merk de afgelopen edities voor z’n rekening nam. Hoe meer auto’s het verkoopt, hoe meer auto’s het kan tentoonstellen. Wil een merk toch meer voertuigen op een (grotere) stand, dan moet het daarvoor extra betalen. Die sobere beurs moet het risico voor de standhouders beperken en de merken, al dan niet voorlopig, aan boord houden.

Wanneer valt de beslissing

De nieuwe formule wordt vandaag door Febiac voorgesteld aan de verschillende automerken. Die krijgen vervolgens een kleine week bedenktijd. Op basis van het aantal ‘yay’ of ‘nay’ die Febiac binnenkrijgt, zal de organisatie definitief beslissen om te beurs te laten doorgaan, dan wel af te gelasten of uit te stellen. De beslissing daarover valt in de namiddag van 12 oktober.

Geef commentaar
comments by Disqus