De onafhankelijke Europese crashtestorganisatie EuroNCAP heeft zich gebogen over de rij-assistentiesystemen in nieuwe auto’s. Het vergeleek die van tien verschillende modellen. Uiteindelijk werden er drie als ‘zeer goed’ bestempeld, kreeg er een de stempel ‘goed’ en waren er vijf die hetzij ‘middelmatig’ hetzij als ‘basis’ werden bestempeld.
Rijhulpsystemen werken zeer goed
De drie geteste auto’s die de EuroNCAP ‘zeer goed’ vindt zijn de Audi Q8, de BMW 3-Serie en de Mercedes GLE. Daarbij dient gespecificeerd te worden dat de organisatie (vanzelfsprekend) vooral geïnteresseerd was in het veiligheidsaspect van de betrokken systemen. Gebruiksgemak en ergonomie zijn voor het instituut geen doorslaggevende factoren. Met andere woorden: ze zijn efficiënt, maar er wordt niet gezegd dat ze ook aangenaam zijn voor de bestuurder.
Tesla krijgt een flinke veeg uit de pan
Er is maar één auto die gewoon als ‘goed’ werd neergeschreven. Dat is de jongste generatie van de Ford Kuga. Er zijn daarentegen wel vier auto’s die als ‘matig’ of ‘gemiddeld’ uit de tests komen. Dat is het geval voor de Volkswagen Passat, Nissan Juke, de Volvo V60 en de Tesla Model 3. Vooral het resultaat van die laatste twee mag verbazen. Volvo gaat er in z’n communicatie nog steeds prat op een veiligheidspionier te zijn. Tesla krijgt zo mogelijk een nog grotere veeg uit de pan. EuroNCAP zegt net niet dat Tesla bedrog pleegt. De term ‘autopilot’ wordt misleidend genoemd. En Tesla zet volgens de EuroNCAP ook met de bediening, die te weinig input vergt van de bestuurder, de gebruikers op het verkeerde been.
Autopilot is misleidende term
Over de autopilot-terminologie van Tesla is al heel wat te doen geweest. Niet in het minst omdat topman Elon Musk maar blijft beloven dat geheel zelfrijdende auto’s van het merk voor binnenkort zijn. Dat doet hij al jaren, maar het merk kan het niet waarmaken. Soms worden peperdure optiepakketten met camera’s en sensoren met de belofte van een toekomstige zelfrijdende auto (met een software-update) aan de man gebracht. Eerder beloofde het bedrijf nog dat er dit jaar al één miljoen zelfrijdende Tesla’s zouden bestaan. Een Duitse rechter vond de terminologie van Tesla eerder al zo misleidend dat hij de naam ‘Autopilot’ er verbood. En nu blijkt de Tesla Model 3 nauwelijks beter dan ‘gemiddeld’ te presteren in onafhankelijke tests. De Tesla krijgt voor ‘systeemcompetentie’ een miezerige score van 36%, de laagste van alle auto’s uit de test.
Peugeot en Renault moeten beter doen
Er waren ook nog twee auto’s waarvan de EuroNCAP de functionaliteit als louter ‘basis’ bestempelde. De Renault Clio en Peugeot 2008 gaan allebei naar huis met de melding ‘moet beter’ op hun rapport.