GreenMobility, het Free Floating Car Sharing bedrijf uit Denemarken, strijkt neer in Antwerpen en Gent. Een vloot van 200 elektrische Renaults zal er beschikbaar zijn voor autodelen.
GreenMobility is al sinds 2016 actief in Kopenhagen. Ook daar maakt het gebruik van elektrische Renaults. Voor het Belgische project werd geopteerd voor 190 nieuwe Renault Zoe en 10 elektrische Renault Kangoo (Z.E.).
Keuze voor elektrische Renault Zoe
Renault introduceerde de elektrische Zoe in 2012, maar liet het model vorig jaar nog grondig evolueren. Het werd onder meer op een geheel herwerkt interieur getrakteerd, kreeg een grotere accu met een capaciteit van 50kWh. Het model werd leverbaar met een krachtigere motor van 130pk die naast de versie met 100pk in het gamma kwam. De autonomie van de auto wordt door het merk geschat op 375km in de zomer en 240km in de winter. Renault omschrijft die auto, waarvan je de afmetingen kan vergelijken met die van een Renault Clio, als een vijfzitter. Een test van de Renault Zoe vind je hier.
Vrij gebruik
Binnen het ‘free floating’-principe is het (binnen bepaalde zones) niet nodig om de auto terug te brengen naar een vaste locatie. De auto’s kunnen vrij geparkeerd worden op straat. Daarvoor maakte de organisatie een akkoord met de betrokken gemeentebesturen. Een app stelt gebruikers in staat om de dichtstbijzijnde auto te vinden en te reserveren.
Autodelen wordt trend
Mobiliteitsspecialisten verwachten al jaren dat autodelen één van de mobiliteitstrends van de toekomst wordt. Renault zet in de verschillende Europese landen in het totaal niet minder dan 9.000 deelauto’s in. Het werkt onder meer samen met Zity (Frankrijk, Spanje), GeenMobility (Scandinavië) en Fetch (Nederland). Onder druk van lokale overheden wordt vaak geopteerd voor elektrische deelauto’s. Van alle beschikbare deelauto’s in Europa wordt zo’n 60 procent geleverd door Renault.