Polestar, een aan Volvo gelieerde Chinese fabrikant die de stekkerhybride Polestar 1 (zie test hier) en sinds kort ook de elektrische Polestar 2 uitlevert, heeft problemen. Onder meer in Zweden, Noorwegen, Nederland en Frankrijk raakten de auto’s van merk geïmmobiliseerd. Ze konden niet meer rijden en in sommige gevallen waren ze zelfs helemaal ‘dood’. In alle gevallen moesten de auto’s afgesleept worden. In Noorwegen en Zweden alleen al zou het volgens Carup, een lokale publicatie, om meer dan 30 gevallen gaan.
Cruciaal 12-volt systeem geeft de geest
Het probleem situeert zich volgens de fabrikant niet bij het accusysteem van de aandrijving, maar bij het 12-voltsysteem dat net als bij een conventionele auto alle boordelektronica en extra systemen (zoals elektrisch bediende ruiten, spiegel, radio, boordcomputer…) aanstuurt. Welke fout of onderdeel precies het probleem oplevert, is niet gespecificeerd. Zonder 12-volt-systeem kan de auto niet rijden.
Herstelling kan aanslepen
De herstelling, zo blijkt uit het relaas van gedupeerde klanten, kan lange tijd aanslepen. Carup citeert een klant van wie de auto één dag na levering al de geest gaf, en een andere van wie de auto al 30 dagen in de werkplaats staat. Polestar voorziet kosteloos een vervangvoertuig (een conventioneel aangedreven Volvo, sic).
Polestar minimaliseert
Volgens Polestar persmanager Brent Ellis, die in de media reageerde, is het 12-voltprobleem een kinderziekte en speelt het slechts bij een ‘een heel klein percentage’ en moeten klanten zich geen zorgen maken.