Begin dit jaar schuifelde MG weer voorzichtig het Europese vasteland op. De Britten hadden de merknaam, nu in Chinese handen, niet zo lang moeten missen. In ons land vond de herintroductie plaats op het Autosalon van Brussel. Het enige model: een elektrische SUV, de MG ZS EV (zie test hier). Daar komt nu een stekkerhybride bij: de HS. Die is eind dit jaar in ons land verkrijgbaar.
Volwaardige plug-in hybride van MG
Onder de kap van de HS - een compacte SUV - zit steevast een 1,5l turbobenzinemotor. Die wordt gecombineerd met een 122pk sterke elektromotor. De twee samen maken de auto 254pk sterk. Hoewel de accu, die een elektrisch rijbereik van 51km belooft, vanzelfsprekend voor gewichtstoename zorgt, blijft het een snelle auto. De honderdsprint mag nauwelijks meer dan 7 tellen in beslag nemen.
Ook in conventionele hybridemodus (met een uitgeputte accu), wil de HS zuinig blijven. De Chinese fabrikant koos daarom voor een versnellingsbak met niet minder dan 10 versnellingen.
Niet goedkoop, maar wel goedkoper dan de concurrentie
De MG HS wordt wellicht niet goedkoop (er is nu eenmaal een aanzienlijke technische kost), maar wel goedkoper. Het bedrijf belooft een prijs die scherper is dan onder meer de stekkerhybrides van de Ford Kuga, Peugeot 3008 en Opel Grandland X zonder op de uitrusting te besparen.