Een snelle compacte SUV die bedoeld is voor autoliefhebbers? Tja, negeer gerust even de inherente contradictie in het statement van Ford en kijk even mee naar de Puma ST.
Wat heeft de Ford Puma ST te bieden?
Op de keper beschouwd is de Puma ST een snelle Ford Fiesta. De compacte hoogpoter is immers op die structuur gebouwd. Er bestaat een Fiesta ST en het mag dan ook niet verbazen dat de specificaties van deze nieuwe ST-machine erg vertrouwd lezen. Zo bestaat de aandrijflijn uit een 1.5l driecilinder met 200pk die een handbediende zesbak gebruikt om het vermogen naar de voorwielen te loodsen. Voor gemiddeld 6,9 liter (opgegeven verbruik volgens de WLTP-verbruikscyclus) geraak je 100km ver. Dan mag je natuurlijk niet de sprinttijd van 6,7 tellen (identiek aan de Fiesta ST) of de topsnelheid van 220km/u (5km/u minder dan de Fiesta ST) uittesten.
Unieke styling voor Ford Puma ST
Natuurlijk wil je niet alleen de rijsenstaties, maar ook de sfeer. Daarom steekt Ford de Puma in een agressiever kleedje met een koetswerkkit, een dubbele uitlaat en standaard negentienduimers. Ford maakt er een punt van dat deze auto niet voor de grijze massa is bestemd, al valt te betwijfelen dat er straks veel exemplaren in de felgroene lanceerkleur worden geleverd. De meerderheid wordt toch weer zwart, zilver of wit. Zwart is trouwens aan de binnenzijde de overheersende tint. Zelfs met de obligate rode accenten wordt spaarzaam omgesprongen. Er zijn wel kuipjes van fabrikant Recaro, je krijgt een extra rijmodus waarbij de tractiecontrole wordt uitgeschakeld en het digitale instrumentarium voor je neus werd door de designers ook even gepimpt.
Hoeveel moet hij kosten?
De prijs van de Ford Puma ST is nog niet bekend.