Niet alleen in Vlaanderen hebben politici last van uitstoothysterie. Ook in het Zuiden van het land hebben ze koorts. Terwijl het land nog in een echte gezondheidscrisis vertoeft, opent de politiek er andermaal de jacht op de auto. Er wordt grof geschut ingezet. Vanaf 2023 wil Wallonië het grondgebied sluiten voor oudere auto’s. Heel gewest wordt lage-emissiezone.
Nu een nieuwe auto: in 2028 alweer verboden
Vanaf 2023 wordt een ban uitgesproken over alle auto’s die hetzij geen euronorm hebben, hetzij euronorm 1 hebben. Daarna wordt de norm mettertijd structureel aangescherpt. Vanaf 2028 zijn alleen auto’s met euronorm V of VI (de huidige) nog toegelaten. Tenminste, wanneer het benzines zijn. Zijn het diesels dan worden de Euro 5-motoren er verboden vanaf 1 januari 2028. Een Euro 6-diesel wordt al verboden in 2028. Om het even ingewikkeld te maken gaat dat laatste niet over een volwaardige normering, maar om een tussenstapje. Voorlopig zijn de Euro 6d-temp (de huidige minimumnorm) en de volwaardige euro 6d-diesels (vanaf 1 januari 2021 verplicht) er in 2028 nog wel welkom. Net als in Vlaanderen wordt daarna geen verdere planning gegeven, zodat nieuwe autokopers nog steeds niet zeker zijn van de levensduur van een nieuwe auto. Die wordt door die nieuwe normen overigens gevoelig duurder.
De politici timmeren nog aan enkele uitzonderingsmaatregelen. Zo zouden sommige young- en oldtimers nog wel gebruikt kunnen worden, zij het beperkt. De Waalse overheid overweegt om er een gebruiksbeperking van 3.000km op te kleven. Of die ook geldt voor auto’s die de kilometers in Vlaanderen verrijden en hoe dat gebruik gecontroleerd zou worden, is nog lang niet duidelijk.