Een goed jaar geleden deed de Volkswagen groep nog alle moeite van de wereld om z’n kleinste drieling (de VW Up, Skoda Citigo en Seat Mii) nog extra onder de aandacht te brengen. Bij ons werden de drie vooral in hun elektrische versie in het voetlicht gereden. Een nauwelijks verholen poging om begin dit jaar nog snel wat CO2-credits te pakken. Maar nu worden de kleintjes toch voor bewezen diensten bedankt. Van de Citigo wordt alleen nog de voorraad (voor zover nog beschikbaar) uitverkocht. Daarna is het ermee gedaan.
Nieuwe elektrische modellen maken de stads-EV overbodig
Officiële communicatie van Volkswagen over de Up of Seat over de Mii is er niet, maar het is een vaststaand feit dat ook daarvoor het doek binnenkort valt. Bij Skoda valt de beslissing wellicht niet toevallig samen met de introductie van de Enyaq. Dat is Skoda’s elektrische SUV op het MEB-platform. Bij Volkswagen werd niet alleen de Up langer in het gamma gehouden, maar liep ook de productie van de e-Golf langer door dan oorspronkelijk voorzien. Maar ook de door problemen geplaagde ID.3 wordt inmiddels gecommercialiseerd. Een geheel elektrische Seat of Cupra zit eveneens in de pijplijn.
De kleine auto sterft uit in Europa
De drie compacte autootjes hebben na een lange carrière (ze werden in 2011 geïntroduceerd) hun doel vervuld. Het mag echter opvallend heten dat er geen opvolger meer komt. Heel wat automerken met Europese verankering bezinnen zich over het lot van hun kleinste modellen. Dat heeft te maken met de stijgende kostprijs waarvoor allerhande regelgeving met de vinger te wijzen valt. Nogal wat automerken voelen dat peperdure piepkleine auto’s moeilijk verkoopbaar zijn en kiezen daarom voor wat grotere modellen. Bij Volkswagen wordt de Polo - nu al flink wat groter dan de tweede generatie Golf destijds was - zowaar de kleinste.