Vanaf dit jaar mag een auto in Europa nog gemiddeld 95g/km aan CO2 uitstoten. Dat is een cijfer dat erg ambitieus is. De waarde staat voor een gemiddeld verbruik van 3,6l/100km diesel of 4,1l/100km benzine. Vlootgemiddeldes die niet te realiseren zijn zonder elektrificatie. Dat maakt de uitstootnormen controversieel. Er is immers geen wetenschappelijke consensus over milieu-voordelen van een grootschalige elektrificatie, er zijn ernstige economische gevolgen en de consument kijkt aan tegen drastische prijsverhogingen van een nieuwe auto. En dat is nog maar het begin.
Nog strengere uitstootnorm in de maak
Tegen 2030 wil de Europese Unie de uitstootdrempel voor nieuwe auto’s nog eens 37,5% verlagen. Naar minder dan 3 liter brandstof per 100km, over alle verkochte voertuigen heen. Maar volgens persagentschap Reuters wordt bij de commissie nu zelfs aan een nog strenger plan gewerkt. Volgens dat persagentschap legt Europa straks een doelstelling op tafel die een daling van de CO2-afgifte (aan de uitlaat, want met elektriciteitsproductie wordt geen rekening gehouden) van wel 50% ten aanzien van de norm voor 2021 vooropstelt. De Duitse automobielvereniging VDA verzet zich nu al met kracht tegen een verdere verstrenging.
Huidige doelstelling al te ambitieus
Automerken hebben nu al de grootste moeite om de aan de nieuwe doelstellingen te voldoen. Terwijl de gemiddelde CO2-afgifte van een nieuwe auto jarenlang gestaag met één of enkele grammen daalde omwille van technische innovaties, eist Europa nu op één jaar tijd een daling van 22 procent. Vorig jaar stootte een auto nog gemiddeld 122,4 gram CO2/km uit. 27 gram teveel. Met de huidige stand van de technologie is doelstelling voor 2030 alleen haalbaar met een plug-in-hybride. Europa lijkt de consument geen enkele andere keuze te laten dan elektrificatie.
Halen autobedrijven de erg ingewikkelde doelstellingen (zie daarover hier meer) niet, dan moeten ze boetes betalen aan het Europese staatsbestel. Die kunnen in de miljarden lopen.