Door het uitbreken van de coronacrisis zijn talloze evenementen wereldwijd geannuleerd. Daarbij horen ook - weinig verrassend - autosalons. Daar troept immers veel volk samen op een beperkte oppervlakte binnen in gebouwen. Rond deze tijd hoorde het Autosalon van Parijs de deuren te openen, maar het slaat een editie over. Het internationaal meest gerenommeerde salon van allemaal, dat van Genève, komt pas in 2022 terug. Vorige week besliste de organisatie van het Autosalon van Los Angeles, doorgaans in november op de agenda, nog dat uitstel noodzakelijk was. Die beurs wil nu in mei van 2021 doorgaan.
Kan de grootste beurs van het land doorgaan?
In ons land houdt organisator Febiac inmiddels vast aan de gebruikelijke periode in januari. Kan dat doorgaan, dan wordt het met zekerheid geen gewoon salon. De organisatie onderzoekt verschillende pistes. Er wordt onder meer gedacht aan een beperkt aantal bezoekers, verplichte tracé’s een beperkt aantal te bezoeken stands enzomeer… Tegelijk is nog steeds onduidelijk of de beurs kan doorgaan. De evenementensector zit in het oog van de COVID-19-storm en het Autosalon van Brussel is niet zomaar een evenementje, het is de grootste beurs van het land, met doorgaans zo’n half miljoen bezoekers.
Organisatie beperkt risico, maar kan het niet tot nul herleiden
Bij een eerste inschrijvingsdeadline bleken al twee kleinere merken niet bereid tot deelname. Een overweldigende meerderheid van de in België vertegenwoordigde motor- en automerken schaarde zich dus wel achter het autosalon. Niet verwonderlijk, want het evenement stuwt in ons land in aanzienlijke mate de verkopen. Heel wat consumenten beslissen op of rond het Autosalon wat hun volgende grote mobiliteitsaankoop wordt.
De organisatie van haar kant versoepelde deadlines en annuleringsclausules en neemt zelfs een deel van het financiële risico voor een annulatie voor haar rekening. Toch is inmiddels de periode aangebroken dat autobouwers wel verplicht zijn om standenbouwers, cateraars, reclame-agentschappen onder de arm te nemen. De rekeningen beginnen te komen, het financiële risico wordt reëel, de zekerheid niet.
Autosalon in elk geval zonder Hyundai
Bij heel wat Belgische invoerders wordt achter gesloten deuren dan ook fel gedebatteerd over de inzet - gereduceerd of niet - van vasthouden aan het Autosalon. Hyundai, dat onderdeel uitmaakt van de onafhankelijke invoerder Alcomotive, beslist nu in elk geval dat het niét aanwezig zal zijn op het Autosalon. Het merk trekt zich terug uit de organisatie. Hyundai zal in de plaats van het Autosalon inzetten op meer communicatie en evenementen die kleiner en gerichter zijn.
De andere merken van Alcomotive, waaronder Suzuki, Isuzu, MG en SsangYong, handhaven voorlopig hun deelname aan het Brusselse Autosalon.
Zeggen nog meer merken af voor het Autosalon van Brussel?
Bij organisator Febiac werd de afgelopen dagen al flink gelobbyd om ervoor te zorgen dat de afzegging van Hyundai, dat de afgelopen drie dagen zowel de salonorganisatie als haar dealernet op de hoogte stelde van de beslissing, geen domino-effect veroorzaakt.