Komt een automerk met een nieuw model op de proppen, dan volgt dat tegenwoordig bijna altijd op een langgerekte aankondiging met tekeningen, teasers en een hoop gebakken lucht. De PR-afdelingen van zo’n bedrijf worden namelijk afgerekend op de hoeveelheid pagina’s en posts die ze voor een product kunnen genereren. Aston Martin is er zelf ook niet vies van. Toch liep het bij deze Victor even anders. Een uniek exemplaar, gebouwd voor een ongetwijfeld erg gefortuneerde klant. En dat is gewoon voorgesteld. Bam, dit is de Victor!
Atmosferische V12 heeft meer dan 800pk
De unieke tweezitter mag gewoon op de openbare weg. Of hij ooit op die manier gebruikt zal worden, is dan weer twijfelachtig. Onderhuids heeft hij meer gemeen met de racewagens van het merk. In de neus ligt een 7,3l grote V12. Dezelfde als in de One-77, opgekitteld door Cosworth tot 848pk en 821Nm. Zonder turbo’s, met achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De uitlaatgassen worden via side pipes geëvacueerd. Ongemerkt zal dat wellicht niet voorbijgaan.
Ode aan de Aston Martin’s uit de eighties
Stilistisch is de Victor een ode aan de V8 Vantage uit de seventies en eighties. De splitters, spoilers en vleugels zijn geënt op de Aston Martin DBS V8 RHAM/1 die in 1977 aan de start van de 24h van Le Mans verscheen. De naam is dan weer geleend bij de V-bommenwerpers die de Britse luchtmacht inzette tijdens de koude oorlog. De Aston Martin Vulcan, verwees naar de Avro Vulcan die van 1952 tot 1984 in dienst was en ditmaal wordt de link gelegd met de Handley Page Victor die hetzelfde jaar als de Vulcan in dienst werd genomen, maar het zelfs nog 9 jaar langer uitzong.