Van ruwweg halverwege de jaren zestig tot 1990 kwam je helemaal bovenaan de Jeep-ladder de Grand Wagoneer tegen. Een slagschip met (nep) houten zijpanelen en een maatvoering waarbij alles in lopende meters werd opgetekend. En hij komt terug! Jeep wil er op de thuismarkt een alternatief mee bieden op de Lincoln Navigator en een hele horde Duits en Brits geweld. En ja, het ziet ernaar uit dat hij uiteindelijk ook in Europa voet aan wal zal zetten. Jeep heeft z'n tijd wel genomen. Het model was oorspronkelijk aangekondigd voor 2013.
Jeep Grand Wagoneer Concept
Voorlopig is de Grand Wagoneer nog een concept car. De productie is voor volgend jaar. Veel zal de definitieve versie echter niet meer afwijken van het exemplaar dat nu is voorgesteld. Er staan nog hooguit wat detaillistische aanpassingen op het programma.
Amerikaanse luxe
De ingrediënten zijn beproefd. Het lijnenspel mengt retro-invloeden met moderne accenten (zoals de lichtstrip over de neus), een hoop ruimte (tot drie zitrijen), een hele berg snufjes (tot wel zes schermen die minstens 10,1” groot zijn) en een afstelling die zowel comfort als terreincapaciteiten moet garanderen. En om het helemaal Amerikaans te maken: z’n prijs wordt vlijmscherp. Topversies zullen 100.000 dollar kosten, maar de instapper moet er al zijn vanaf 60.000 dollar.
Plug-in hybride met Europese ambities
Over de aandrijflijn doen de Amerikanen wat geheimzinnig - er moet tenslotte nog iets te vertellen zijn wanneer de productieversie wordt onthuld. Het lijkt ondenkbaar dat er geen achtcilinder op het programma staat. Kansloos in Europa. Maar een meer bescheiden viercilinder met een plug-in-hybride architectuur, is dat niet. Die staat met zekerheid op de productieplanning van het bedrijf.