Porsche frist Panamera vooral onderhuids op

Bekijk 15 foto's
Door: BV 27-08-2020

De jongste generatie van de Porsche Panamera is inmiddels vier jaar op de markt. Tijd voor een update.

De snelle Panamera wordt nog sneller

Het belangrijkste nieuws zit onder de kap. Zo heeft Porsche de Turbo vervangen door de Turbo S. Die wordt aangedreven door een 4-liter V8 (met twee turbo’s) die 630pk en 820NM sterk is. Dat is bijna 80pk en 50Nm meer dan voorheen. Die gaat in 3,1 seconden naar 100km/u en houdt het pas bij 315km/u voor bekeken. Het is met die uitvoering dat de Panamera inmiddels het Nürburgringrecord voor zakelijke sedans achter z’n naam heeft staan.

De Panamera-met-stekker

Tegelijk is er ook een nieuwe stekkerhybide - Panamera 4S E-Hybrid - voor wie een CO2-afgifte van meer dan 245g/km (Panamera Turbo S) niet ziet zitten. Dei combineert een 440pk sterke 2,9l V6 (ook met twee turbo’s) met een 136pk sterke elektromotor die in de achttrapsautomaat is geïntegreerd. Samen goed voor 560pk en 750Nm, een acceleratietijd naar 100km/u van 3,7 tellen en een top van net geen 300km/u. Met z’n 17,9kWh accu kan hij echter ook 54km elektrisch rijden en dat wil zeggen dat hij op heel wat fiscale voordelen mag rekenen. Ook andere versies van de Panamera, zoals de GTS, werden een tikkeltje sneller.

Ook meer comfort, maar nauwelijks uiterlijk wijzigingen

Porsche werkte ook aan de actieve ophanging. Dat zorgt volgens de fabrikant voor een beter dempingscomfort terwijl de actieve rolstangen in het Porsche Actives Suspension Management (PASM) tegelijk een nog betere stabiliteit garanderen.

De uiterlijk aanpassingen blijven al bij al erg bescheiden. Ze blijven beperkt tot aangepaste bumpers en velgen, nieuwe kleurtjes en een ander stuurwiel aan de binnenkant.

Geef commentaar
comments by Disqus