Porsche kondigt een aantal modeljaarwijzigingen aan voor de elektrische Taycan. Het opgefriste model is vanaf volgende maand in Europa te bestellen. De belangrijkste nieuwigheid is echter dat de fabrikant omschakelt naar een abonnementsformule voor enkele van de elektronische snufjes.
Turbo S is sneller, luchtvering is slimmer
Laat ons beginnen met de technische aanpassingen. Porsche laat weten dat de Taycan Turbo S voortaan 2 tienden sneller is wanneer de lanceerhulp (launch control) wordt gebruikt om zo snel mogelijk naar 200km/u te knallen. Dat doet de snelste Taycan voortaan in 9,6 seconden. Dat is twee tienden vlotter dan voorheen.
Auto’s die uitgerust zijn met een adaptieve luchtophanging krijgen een nieuwe smartlift-functie, die zo kan worden geprogrammeerd dat de auto bij hindernissen als snelheidsdrempels of opritten uit zichzelf een hogere rijhoogte kiest. Tenminste, als je het hem eerst even leerde. Ideaal voor plaatsen waar je vaak passeert dus. Porsche introduceert op nieuw te leveren versies ook een head-up-display in kleur. Laden onderweg tenslotte, moet makkelijker gaan met een Plug & Charge-systeem dat automatisch authenticatie en betalingen afwikkelt. Geen gepruts meer met abonnementskaartjes. Tenminste, bij een aantal laadpalen…
Over-The-Air "Upgrades"
En dan zijn er nog de nieuwe snufjes die Porsche vanop afstand aan de software kan toevoegen. Als je betaalt tenminste. Want het bedrijf wil er centen voor. Je mag wel kiezen: een éénmalige aankoopsom of een abonnement per maand. Enkele voorbeelden: een rijstrookassistent wordt beschikbaar voor auto’s met een adaptieve cruise-control, voor 19,50 euro oper maand of een éénmalige bijdrage van € 808,10. De Intelligent Range Manager kost € 10,72 per maand of € 398,70 om aan te kopen. Zelfs een adaptieve Power Steering Plus komt in de lijst met betaalextra’s.
Opletten met de kleine lettertjes
Of Porsche bij een aankoop volgens bovenstaande formule, de software-extra’s permanent toewijst aan de auto, is evenmin duidelijk. Eerder kwam bijvoorbeeld Tesla al in opspraak omdat het merk bij het doorverkopen van een auto die extra’s weer uitschakelde. Tesla verdiende zo twee keer aan bepaalde functies.
Een abonnementsformule voor extra’s hanteert Tesla dan weer niet. Er zijn echter wel andere autoconstructeurs die eraan denken. Eerder al gaf BMW aan een hele hoop extra’s onder abonnementsvorm te willen aanbieden. Daar werd zelfs gedacht aan een maandprijs stoelverwarming.