De Amerikaanse president Trump roept z’n 85 miljoen twittervolgers op tot een boycot van bandenfabrikant Goodyear. De tweet zorgt - andermaal - voor een hoop controverse. Om te beginnen is Goodyear een Amerikaanse onderneming. Het bedrijf met hoofdkwartier in Ohio stelt er duizenden mensen tewerk. Maar de tweet zou wel eens gebaseerd kunnen zijn op valse informatie. ‘Fake news’, zou Trump zelf zeggen.
Bizarre aanleiding
De bal ging aan het rollen toen foto’s opdoken van een diversiteitstraining in de fabriek in Topeka. Daarop lijst de directie op welke slogans wel en niet door de beugel kunnen op de beursvloer. De slide stelt dat steunbetuigingen aan zwarte, LBGT en transgendergemeenschappen in de fabriek mogen, maar dat Blue Lives Matter en MAGA-slogans niet getolereerd worden. Blue Lives Matter werd in het leven geroepen als reactie op de kritiek die de politiediensten er te verduren kregen, met name in de aanpak van de niet-blanke bevolking. MAGA staat dan weer voor Make America Great Again, een slogan die door de Trump-campagne wordt gebruikt.
Anti-Trump of fake news
De Goodyear-slide is bij Trump duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten, met de uitzonderlijke oproep tot boycot tot gevolg. Goodyear van haar kant reageerde ook. Het bedrijf stelt dat de slide in kwestie geen deel uitmaakt van een officiële cursus van het bedrijf. Of het beeld door een lokale afdeling is toegevoegd, of het zelfs gaat om een verzonnen feit, is niet duidelijk. Social Media in de VS worden nu, in de aanloop naar ongetwijfeld weer bewogen verkiezingen, overspoeld met ‘fake news’.
Vereffent Trump rekening?
Het is inmiddels ook niet de eerste keer dat Trump z’n status aangreep om een rekening met een bedrijf te vereffenen. Trump schopte al een aantal keren opzettelijk tegen de schenen van Amazon-eigenaar Jeff Bezos, omdat die onder meer de democratisch georiënteerde krant The Washington Post opkocht.