Wat horen we daar? Is dat het geluid van advocaten die hun potloden scherpen? Jeep maakt er immers een gewoonte van om automerken die het karakteristieke design van de terreinwagen na-apen, aan te vallen. Niet zelden met succes. Zo hield het in de VS al eens de verkoop van de Mahindra Roxor tegen. Het Indiase autoconcern was verplicht z’n design aan te passen.
Indische namaak-Jeep
Daar in India lijken ze hun lesje echter nog niet helemaal te hebben geleerd. Dit is immers de nieuwe Mahindra Thar. Stilistisch gezien is dat weinig meer dan een kopie van de Jeep TJ. In oktober wordt hij op de plaatselijke markt gelanceerd. Het is een tweedeursmodel met een afneembare hardtop. Een softtop is optioneel. Het interieur kan gespecificeerd worden met vier conventioneel opgestelde stoelen of met achteraan twee bankjes, waardoor er in het totaal zes personen in kunnen.
Je hoef jezelf tegenwoordig niet al te veel meer te ontzeggen in dergelijke auto’s. De materiaalkeuze voldoet wellicht niet aan Europese normen, maar de boordelektronica is helemaal mee. Zo is er Apple Carplay of Android Auto.
Hij lijkt wel wat te kunnen…
Op technisch vlak heeft de Mahindra Thar wel wat te bieden. De vierwielaandrijving is inschakelbaar, er is een veldversnelling voor het zwaardere werk en als er stevig geploeterd moet worden is het achterdifferentieel vergrendelbaar. Onder de kap zit een tweeliter turbobenzinemotor met 150pk en 320Nm of een 2,2l diesel met 130pk en een gelijke trekkracht.
De prijs is nog niet bekendgemaakt.