Geweldig nieuws bij Hyundai. Met een elektrische Kona kan je meer dan 1.000km rijbereik realiseren. Drie keer zelfs, want in een zuinigheidscompetitie reed elk van de drie deelnemers verder dan die magische mijlpaal. De twee blauwe exemplaren op de foto geraakten respectievelijk 1.018 en 1.024 kilometer ver. De rode ging zelfs door tot 1.026km. Een wereldrecord, zeggen ze bij Hyundai.
Hoe ver kan je rijden met een elektrische Hyundai Kona?
Een Hyundai Kona heeft in z’n zwaarste uitvoering een 64kWh accu onder de vloer en claimt daarmee 449km rijbereik. Die kost in ons land € 46.900 euro. Er staat echter ook nog een goedkopere variant in de catalogus, vanaf 39.000 euro, met slechts 39,8kWh accucapaciteit en een sterk gereduceerd rijbereik van een kilometer of 300. De auto’s die gebruikt werden voor het afstandsrecord hadden vanzelfsprekend de grotere accu.
Is verder rijden dan de officiële actieradius eigenlijk wel realistisch?
Het officiële rijbereik van de Kona verdubbelen, lukt niet met alleen maar een bewuste rijstijl. Je moet er de omstandigheden zelf voor creëren. Daarvoor trok Hyundai naar de Lausitzring in Oost-Duitsland. Dat is een 3,2km grote kombaan. Een grote driehoek met alleen maar langgerekte bochten die schuin liggen om middelpuntvliedende krachten te compenseren. Niet dat de Kona’s in kwestie daar veel last van hadden… Het record werd gevestigd over meer dan 35 uur, tegen een snelheid van… 30km/u. Van saai gesproken…
De teams mochten van Hyundai de airco gebruiken, maar natuurlijk deed geen van de deelnemers dat. Er zette ook niemand een raam open. Zelfs de radio werd niet gebruikt. Om de drie uur werd van bestuurder gewisseld.
Bewijs van het tegendeel?
Een rijbereik van 1.026 is dan wel opmerkelijk, maar verder heb je er dus niets aan. Geen levende ziel die met er een elektrische Hyundai Kona in normale omstandigheden nog maar bij in de buurt kan komen. Misschien bewees Hyundai nu net hoe moeilijk het is om ver te rijden met een elektrische auto…