BMW breidt z’n gamma stekkerhybrides verder uit met de 545e xDrive.
De plug-in-hybride combineert hier een drieliter zescilinder-in-lijn op benzine met een synchrone elektromotor. De eerste levert 286pk, de tweede 109pk en het systeemvermogen bereikt uiteindelijk 394pk en 600Nm. Een achttrapsautomaat met vierwielaandrijving maken steevast deel uit van het recept.
Wanneer je elektrisch rijdt of net de batterij spaart, kan je vanzelfsprekend kiezen via verschillende rijmodi. Wil je alles uit de accu persen dan geraak je iets meer dan 50km ver. Aan de buitenkant horen omstaanders dan een muziekje dat componist Hans Zimmer, die nogal wat filmmuziek componeerde, heeft bedacht. Kijk je naar het gemiddelde brandstofverbruik (dat zoals steeds wel de accu leegrijdt, maar geen stroom in rekening brengt) en je komt op 2,1 tot 2,4l/100km.
Snelle jongen...
Wil je het volledige vermogen van zowel de thermische als de elektromotor benutten, dan moet je de BMW 545e in sport-modus schakelen. Pas dan is hij op z’n kwiekst. Naar 100km/u kan dan in 4,7 tellen. De topsnelheid bedraagt steeds 250km/u.
Hoeveel kost de BMW 545e?
Hoeveel de BMW 545e moet kosten, is nog niet bekend.