De titel slaat vanzelfsprekend op de honderdsprint - het cijfertje dat steevast naar voren geschoven wordt om te beoordelen of een auto sportief is. Tegenwoordig lijkt die drempel almaar vaker op 5 tellen te liggen. De nieuwe Audi S3 gaat daar met twee tienden marge onder. Die rijdt al na 4,8 seconden 100km/u. Of het gaat om de sedan of de vijfdeurs (Sportback), maakt geen verschil uit. De topsnelheid wordt elektronisch beteugeld op 250km/u.
Opgepepte tweeliter
Om als een kat uit de startblokken te schieten, schakelt Audi een zeventrapsautomaat, vierwielaandrijving en - vooral - een flink opgepepte tweeliter turbomotor in. 310pk en 400Nm koppel levert die. Die centrale is niet nieuw, ze deed in een quasi identieke tune al dienst in de VW Golf R van de vorige generatie.
Specifieke aankleding
Natuurlijk is zo’n S wat dikker aangekleed. Meer (valse) luchtdoorstroomopeningen in specifiek ontwikkelde bumpers, vier uitlaten, specifieke 19-duimsvelgen, een vleugeltje en zelfs twee koetswerkkleuren die je op de rest van het gamma niet kan krijgen. Om extra op te vallen. Aan de binnenkant heb je voor het recept nood aan sportmeubilair, nappaleder en rood stikgaren. De ophanging is specifiek afgesteld (uiteraard) en offerde 15mm bodemvrijheid op.
Berline nu duurder dan Sportback
De prijs van de nieuwe Audi A3 kan pijlsnel de hoogte in schieten, zo weten we inmiddels en de optielijst is lang. De Audi S3 Sportback begint bij 47.500 euro terwijl de S3 berline in de catalogus opduikt vanaf 48.600 euro. In oktober arriveren de eerste exemplaren in ons land bij de dealer.