Vorig jaar steeg de schuldenlast van de grootste automerken gevoelig. Dat becijferde de in Londen gevestigde vermogensbeheergroep Janus Henderson. Van de 10 wereldwijde bedrijven met de grootste schuldenberg, zijn er vijf actief in de auto-industrie.
Volkswagen heeft grootste schuldenberg ter wereld
Volkswagen is nu het bedrijf met de grootste schuldenberg ter wereld. Het staat meer dan 190 miljard dollar in het rood. Het wordt op de voet gevolgd door de Amerikaanse technologiegigant AT&T, met bijna 180 miljard dollar schulden. Daimler staat er op een weinig benijdenswaardige derde plek. Dat staat 151 miljard dollar in het rood. Eén plek lager staat Toyota. Dat 138 miljard dollar op de negatieve zijde van z’n balans verzamelde. Daarmee zijn drie van de vijf bedrijven met ’s werelds grootste schuldenlast automerken.
Lager in de top tien komen we ook nog Ford tegen (122 miljard dollar) en BMW (114 miljard dollar).
Is dat die schuldenlast eigenlijk een probleem?
De grote schuldenberg heeft niet per sé negatieve gevolgen voor de bedrijven in kwestie. Bij de automerken is ze immers voor een groot deel voor rekening van de financieringsafdeling van de merken. Omdat heel wat mensen hun auto leasen, huren en op afbetaling kopen. Dat verklaart ook de aanwezigheid van de Duitse premiumspelers in die lijst. Die auto’s worden het vaakst via financieringsformules verworven.