Kia neemt z’n compacte crossover Stonic (zie test hier) onder handen. Op stilistisch vlak veranderen er enkele details. Onder de kap zit het grootste nieuws.
Kia Stonic als mild hybrid
De nieuwe Kia Stonic EcoDynamics+ heeft immers ee nieuwe 1.0 T-GDi-motor. Die vervangt de oudere ‘Kappa’-centrale. De nieuwe éénliter wordt gecombineerd met een 48V elektrisch systeem met een geïntegreerde starter/alternator. Die recupereert vertragingsenergie en levert bijstand bij acceleraties.
Nieuwe motor met 48V ondersteuning en elektronische koppeling
Het vermogen van 100 of 120pk (afhankelijk van de gekozen versie) is gelijk aan de uittredende motoren, maar met 172 en 200Nm respectievelijk (en met dank aan de elektromotor) is de koppelcurve een pak gunstiger. De eenheid beschikt ook als eerste over een elektrisch gestuurde koppeling bij een handgeschakelde versnellingbak. Die zorgt ervoor dat de auto bij het loslaten van de gas kan ‘zeilen’ omdat zo veel mogelijk mechanische weerstand wordt uitgeschakeld. Hij doet dat tot 125km/u. Een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is eveneens beschikbaar.
Andere aanpassingen zijn ‘beperkt’
Aan de binnenkant kunnen we een infotainmentsysteem met 8” informatiedisplay noteren bij de nieuwigheden terwijl aan de buitenzijde vooral andere velgen en meer kleuren het verschil maken.