Land Rover introduceerde eind vorig jaar een nieuwe Defender. Een langverwachte incarnatie van het iconische model dat in 2016, na bijna zeventig jaar uit productie werd genomen. Het resultaat is vanuit technisch oogmerk modernistisch. Volgens Chemiegigant Ineos en eigenaar Jim Ratcliffe, creëert die koers op de markt ruimte voor een simpele, robuuste en makkelijk aan te passen terreinwagen. Ineos richtte daarom een autodivisie op en ontwikkelt een auto waarvan de basisfilosofie dichter aanleunt bij die van de originele Defender.
Defender is te ‘simpel’ voor Land Rover
Bij Land Rover ziet men dan wel geen heil meer in dergelijk voertuig, het bedrijf is toch allesbehalve opgezet met de plannen van de Chemiereus. Het trok daarom naar de rechtbank in een poging om de commercialisering van de Ineos Grenadier tegen te gaan. Die auto zou te hard lijken op de Defender.
Geen kopie, oordeelt rechter
Bij Ineos wordt niet onder stoelen of banken gestoken dat de Grenadier op de Defender is geïnspireerd. Die Defender wordt zelfs vaak opgevoerd in filmpjes die het bedrijf er maakt. Maar tegelijk is de Grenadier geen kopie van die iconische Land Rover. Dat oordeelde een Britse rechtbank al in eerste aanleg, maar Land Rover ging in beroep. Daar is zopas de uitspraak van de eerste rechter bevestigd. Land Rover kon niet aanvoeren dat de overeenkomsten voldoende waren om te kunnen spreken van een kopie. De procedure is uitgeput, maar Land Rover lost wel een schot voor de boeg van Ineos. Het zegt immers dat “het design van de Defender in verschillende landen gepatenteerd is”.
Wordt de Ineos Grenadier made in France?
Ineos is druk bezig met de Grenadier in productie te nemen. Het ladderonderstel werd mede door 4x4-specialist Magna Steyr ontwikkeld, terwijl de motoren van BMW afkomstig zullen zijn. Aanvankelijk wilde Ineos de Grenadier afbouwen in Wales met onderstellen en koetswerkpanelen die in Portugal van de band zouden lopen. Die plannen zitten momenteel in de ijskast. Ineos is immers kandidaat voor de overname van de Smart-fabriek die Mercedes in Frankrijk van de hand wil doen. Ineos zou het complete productieproces daar kunnen centraliseren en meteen eventuele problemen met de Brexit omzeilen.