Nieuwe auto’s erg vaak het resultaat van een hoop cijfertjes die de marketingjongens op een hoop hebben gegooid. Dat hoeft niet zo’n probleem te zijn. Enkele van de meest iconische auto’s ter wereld zijn het resultaat van zo’n oefening in stijl en imago. Denk maar aan de Ford Mustang.
Tegelijk valt ook voor het tegengestelde heel wat te zeggen: auto’s die resultaat zijn van de visie van één designer of ingenieur. Auto’s waar je eigenlijk de originele Mini (van Sir Alec Issigonis) onder kan rekenen. Die kon je niet krijgen met een radio omdat Issigonis daar niet van hield. Hadden de marketingboys daar hun zegje gehad, het zou niet waar geweest zijn. Aan de andere kant van het spectrum is de legendarische McLaren F1 nog zo’n auto. Het geesteskind van Gordon Murray. En die heeft er nu een opvolger voor klaar: deze T.50.
Zoals de McLaren F1, maar straffer
Ja, hij lijkt op een McLaren F1. Dat is misschien niet zo verbazingwekkend. Onder de kap zit niet het tegenwoordig gebruikelijke turbogeweld. Daar zit een atmosferische 3,9l V12. Die wekt 654pk en 467Nm op. De specialisten van Cosworth steken hem in elkaar. Dat is een precisieklus. De eenheid gaat immers van z’n stationaire toerental naar z’n maximumtoerental in amper 3 tienden van een seconde. En hij draait bijna net zo snel als een F1-motor. Tot 12.100t/min kan die eenheid aan.
Een zwaargewicht kan die twaalfcilinder evenmin zijn. De hele T.50 weegt door het gebruik van exotische materialen minder dan een Mazda MX-5. Dat is met ruimte voor drie inzittenden, net als de McLaren F1. De bestuurder zit centraal.
Actieve aerodynamica
Z’n opvallendste uiterlijke kenmerk is de cirkelvormige luchtuitlaat in de staart van de bolide. Daarachter zit een een krachtige ventilator die deel uitmaakt van de actieve aerodynamica van het ding. Daartoe horen bijvoorbeeld ook verstelbare panelen in de wagenbodem. De ventilator zelf kan volgens Murray de luchtweerstand met 12,5% verminderen. Dat heeft hetzelfde effect als 50pk extra, zegt de man nog. Het ding kan ook voor meer neerwaartse druk zorgen. Bij het remmen kan de downforce erdoor verdubbelen.
Duur zeker?
Murray zal precies 100 stuks van de T.50 bouwen. Die kosten elk minstens 2,6 miljoen euro.