Een Duitser heeft een rijverbod van een maand en een boete van 200 euro aan z’n been omdat hij tijdens het rijden het centrale aanraakscherm van z’n Tesla Model 3 bediende. Een rechter legde die op. Daardoor wordt het centrale scherm van een auto in Duitsland nu aanzien als een elektronisch apparaat.
Je mag geen elektronische apparaten bedienen tijdens het rijden
In Duitsland is het verboden om elektronische apparaten te bedienen tijdens het rijden. Een Duitse rechtbank oordeelde echter dat het grote centrale scherm van een Tesla zo’n apparaat is. De onfortuinlijke chauffeur kreeg de straf nadat hij met z’n Tesla Model 3 van de baan geraakte en tegen enkele bomen crashte. Niemand raakte daarbij gewond. De man verklaarde dat hij ten tijde van het ongeluk bezig was de intervalsnelheid van z’n ruitenwissers aan te passen op het touchscreen.
Ook in beroep oordeelde het Duitse gerecht dat het touchscreen van de Tesla kwalificeert als een elektronisch apparaat. Dat het de enige manier is om instellingen aan te passen of functies te activeren (zo’n Tesla heeft eigenlijk geen knopjes meer), deed volgens de rechters niets ter zake.
Heel wat auto’s hebben een touchscreen
De uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben voor de auto-industrie. Duitsland is Europa’s grootste automarkt. Ze verplicht immers de facto om voor de belangrijkste functies conventionele knoppen te voorzien. Er rijden tegenwoordig immers al heel wat auto’s rond waar ook frequent gebruikte voorzieningen, zoals de bediening van de radio, is ondergebracht in een aanraakscherm. Het wijst ook op een wettelijke lacune. Er zijn heel wat landen die het bedienen van elektronische apparaten achter het stuur bedienen. De autosector heeft er schijnbaar niet aan gedacht dat ook ingebouwde apparatuur daar onder kon vallen.