De nieuwe Volkswagen Golf faalt bij de Elandtest. Dat is een brutale stabiliteitsproef waarbij tegen een snelheid van meer dan 70km/u twee keer brutaal wordt uitgeweken.
Steeds meer nieuwe auto’s hebben moeite met de Elandtest
De afgelopen decennia viel het nauwelijks voor dat een auto de elandtest niet aan de testdrempel van 77km/u per uur kon afwerken. Gebeurde het toch, dan ging het bijna zonder uitzondering om voertuigen met een afwijkend concept. Hoge terreinwagens bijvoorbeeld. Maar tegenwoordig hebben heel wat nieuwe modellen moeite om te test af te werken. De richtsnelheid van 77km/u halen bleek de jongste tijd al onmogelijk met onder meer de Toyota RAV4, Mercedes CLA, Skoda Superb iV, Mercedes C-Klasse en Volkswagen Passat. Nu wordt ook de nieuwe Volkswagen Golf (zie test hier) aan dat schaamlijstje toegevoegd.
“Uitgesproken slecht resultaat”
De Spaanse collega’s van KM77 onderwierpen de versie met 1.5l TSI benzinemotor aan de test. Daarbij vertoonde de nieuwe Golf een problematisch onderstuurd gedrag dat niet afdoende door de talrijke elektronische hulpmiddelen werd opgevangen. De hatchback kon de proef niet sneller dan 69km/u succesvol afwerken. KM77 noemt dat een “uitgesproken slecht resultaat voor een voertuig van dit type”. De publicatie suggereert dat een andere bestuurder het resultaat misschien wat had kunnen verbeteren, maar het verdenkt in de eerste plaats de banden.
Is uitstoot belangrijker dan wegligging en veiligheid?
Onder de Golf liggen Bridgestone Turanza T005-banden waarvan de Spanjaarden zeggen dat ze weinig grip genereren. Ook de eerder al aangehaalde Mercedes CLA Coupé, die zelfs maar een snelheid van 66km/u haalde, was geschoeid met dat type banden. De organisatie laat daarmee tussen de regels verstaan dat automerken mogelijks bewust banden kiezen met een lagere grip en weerstand. Dat reduceert immers de CO2-uitstoot van de modellen. Door nieuwe EU-uitstootdoelstellingen die vanaf dit jaar in voege zijn, kunnen de meeste merken zich niet permitteren om ook maar één grammetje te laten liggen. Uit de bevindingen van KM77 zou je kunnen concluderen dat die aandacht voor uitstoot ten koste gaat van wegligging en - bij uitbreiding - veiligheid.
Tijdens de slalomtest presteerde de Golf wel goed, vooral met dank aan elektronische ingrepen (waarbij één wiel selectief wordt afgeremd).