De Japanse autobouwer Mitsubishi zit al een tijd in slechte papieren. Die zorgden ervoor dat het bedrijf in 2016 opging in de Renault-Nissan-alliantie. Die gaf Mitsubishi toegang tot modernere platformen en technologie en zou uiteindelijk leiden tot een modellenoffensief. Dat komt er evenwel niet voor Europa.
Mitsubishi moet besparen
Mitsubishi wil op korte termijn 20 procent van z’n kosten elimineren. Het bedrijf maakte tijdens het eerste kwartaal van z’n fiscale jaar - over de periode van april tot juni - nog een verlies van ruim 1,4 miljard euro. Vorig jaar realiseerde het nog een bescheiden winst. De cashflow kreeg een knauw van ruim 430 miljoen euro.
Mitsubishi lanceert geen nieuwe modellen meer in Europa
Het merk met het logo met de drie diamanten, schroeft daarom z’n Europese activiteiten terug. Helemaal verrassend is dat niet. De Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie verkondigde al in februari dat z’n merken zich elk zouden richten op de markten waar zij het sterkst staan. De aankondiging dat Nissan z’n activiteiten in Europa zou reduceren, viel in mei van dit jaar.
Terwijl Renault zich zal richten op Europa en Nissan zichzelf vooral wil profileren in China zal Mitsubishi Zuid-Oost Azië en Australië als zwaartepunt voor z’n activiteiten zien. Het merk heeft daar een tot wel 6,4 procent marktaandeel. In Europa heeft het amper 1 procent van de markt in handen.
Economische situatie in Europa te slecht, regelgeving te streng
Het actuele modellengamma van Mitsubishi wordt voorlopig verder gedistribueerd, maar nieuwe modellen worden niet meer in Europa gehomologeerd. Daarbij horen ook de voor dit jaar aangekondigde facelift van de Mitsubishi Eclipse Cross en de nieuwe Outlander die voor 2021 op het programma staat. Beiden zouden ook als stekkerhybride op de markt verschijnen. De beslissing om met name die modellen niet meer te commercialiseren is opmerkelijk gezien precies dat de voertuigen zijn die de Europese regelgevers favoriseren. De Outlander PHEV is zelfs al jaren de populairste plug-in-hybride in z’n segment. Toch geeft Mitsubishi daarover aan dat de kosten om te voldoen aan de Europese uitstootdoelstellingen, veiligheidsregels en de homologatiekost te hoog geworden zijn.
In de Belux verkocht Mitsubishi vorig jaar 2.500 wagens via 43 concessiehouders en 14 agenten. Onafhankelijke invoerder Beherman nam akte van de mededeling van Mitsubishi en zal de komende tijd, wanneer meer details worden vrijgegeven, de gevolgen in kaart brengen.
Mitsubishi opereert op dit ogenblik in ons land met een degelijk, maar rijp productgamma. De kleine Mitsubishi Space Star werd al meermaals opgefrist, net als de Mitsubishi ASX, de grote SUV Outlander en de recent nog opgefriste Mitsubishi L200 pickup. Zonder nieuwe modellen zal het gamma de komende jaren uitdoven. Maar dat het merk definitief van de Europese markt verdwijnt, wil nog niemand gezegd hebben.