Komt het op luchtvervuiling aan, dan is scheepvaart naar alle waarschijnlijkheid een grotere boosdoener dan de auto. Zo wordt beweerd dat één cruiseschip net zo veel zou kunnen vervuilen als één miljoen auto’s. De scheepvaartindustrie blijft bij de invoering van nieuwe normen grotendeels buiten schot. Door het globale karakter van de scheepvaart is het moeilijk om nieuwe normen in te voeren. Tegelijk kan je scheepvaart beschouwen als ‘laaghangend fruit’ in de strijd om een betere luchtkwaliteit. Omdat er nog weinig normering is, is het relatief eenvoudig om er nog grote vooruitgang te boeken.
VW wil 30 procent minder CO2-uitstoot tegen 2025
Volkswagen erkent alvast het potentieel van scheepvaart in z’n strijd om de CO2-uitstoot van het bedrijf tegen 2025 met minstens 30 procent te verminderen. Het bedrijf neemt nog dit jaar twee nieuwe autotransportschepen in gebruik. Die zullen niet langer op zware oliehoudende brandstof varen, maar hun tanks vullen met vloeibaar aardgas.
Autovrachtschepen op vloeibare aardgas
De twee nieuwe schepen, de Siem Confucius en Siem Aristotle, zijn 200 meter lang, 38 meter breed en hebben dertien autodekken. Er kunnen telkens zo’n 4.800 voertuigen in de modelmix van de VW-groep aan boord. De twee boten worden aangedreven voor 12.600kW sterke scheepsmotoren met directe injectie en uitlaatgasnabehandeling van MAN Energy Solutions. Die transportschepen hebben tegenwoordig ook al een eco-modus. DAarin varen ze aan een snelheid van 16,5 knopen (zo’n 30km/u). De tankinhoud bedraagt in het totaal 3.600 kubieke meter. Worden die in Europa helemaal gevuld met vloeibaar aardgas, dan kan de boot heen en terug naar Noord-Amerika met wat er in de tank zit.
De twee nieuwe schepen stoten 25 procent minder kooldioxide, 30 procent minder stikstofoxiden, 60 procent minder roetdeeltjes en tot 100 procent minder zwaveloxide uit wanneer ze opereren op vloeibaar aardgas.
Totale effect voorlopig beperkt
Het effect op de totale uitstoot van de logistieke operaties van VW van de twee schepen blijft voorlopig nog beperkt. Het bedrijf verscheept elk jaar zo’n 2,8 miljoen nieuwe auto’s. Daarvoor realiseert het ongeveer 7.700 vaarten van autovrachtschepen. Het zet honderden lijn- en elf charterschepen in.