Autofabrikanten gaan massaal in besparingsmodus. Bij Daimler, het moederhuis van Mercedes, werd voor de coronacrisis, in november 2019, al besloten dat het aantal arbeidsplaatsen bij het bedrijf met zo’n 10.000 omlaag moest. Daar komen er nu nog eens een ganse hoop bij. Het definitieve aantal is nog niet gevallen, maar volgens het doorgaans goed geïnformeerde Duitse Manager Magazine, wil topman Kallenius nog eens 20.000 jobs elimineren.
1 job op 10 bij Mercedes is bedreigd
Daimler had voorheen de ambitie om jaarlijks minstens 1,4 miljard euro uit te sparen op arbeidskosten. Die doelstelling wordt nu opgetrokken naar minstens 2 miljard euro. Daimler stelt rechtstreeks zo’n 300.000 mensen tewerk. 10% riskeert geëlimineerd worden. Daimler biedt personeel dat vrijwillig vertrekt momenteel bonussen aan en onderzoekt nog de mogelijkheden om IT- en softwaregerelateerde diensten meer uit te besteden. Het definitieve aantal zou afhangen van het resultaat van die oefening.
Operationele marge moet omhoog
Intussen probeert Daimler van een fabriek in Frankrijk af te geraken, terwijl het onlangs nog plannen om een productievestiging in Hongarije uit te breiden, weer opborg.
Topman Ola Kallenius wil in de eerste plaats waken over het rendement van de onderneming. Automerken opereren steevast met hoge volumes, maar kleine marges. De jongste tijd leggen almaar meer spelers in de automerk de nadruk op het verhogen van de operationele marges. Mercedes hoort in dat rijtje thuis.