Volkswagen heeft nu meer schulden van Zuid-Afrika

Vergroot foto
Door: BV 22-07-2020

De Volkswagen-Group is een gigant. Het bedrijf baat onder meer de merken Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Bentley en Lamborghini uit. Maar het bedrijf heeft ook nog een omvangrijke bestelwagendivisie (VW Nutzfahrzeuge), bouwt vrachtwagens (MAN en Scania) en telt meer joint ventures en satellietbedrijfjes dan er op een A4-tje passen.

Miljardenboetes dieselgate wegen amper op resultaten

De constructies in kwestie leggen de autobouwer geen windeieren. Zelfs in de nasleep van de dieselgate-affaire, wist het bedrijf nog winst te boeken. Een nadere blik op de balans onthult echter ook dat het bedrijf steeds meer leningen heeft.

Staatsschuld Zuid-Afrika is lager

De Volkswagen-group kan dan wel positieve balansresultaten neerleggen - die zijn voor een groot deel te danken aan de gunstige financieringsvoorwaarden die afgedwongen kunnen worden. De totale schuldenlast van het bedrijf liep in 2019, nog voor het uitbreken van de coronacrisis, op tot zo maar eventjes 168 miljard euro. Dat is meer dan de staatsschuld van Zuid-Afrika - die bedraagt ‘maar’ 158 miljard euro.

Is de VW-Group in gevaar?

De voornaamste boosdoener bij Volkswagen is de afdeling VW Finance. Die verhandelt de verschillende financieringen (leningen, professionele leasing, persoonlijke leasing, verhuur) die aan klanten worden aangeboden. Het gaat echter hoofdzakelijk om financieringsformules waarvoor VW zelf ook het geld leent. Het doet dat vaak aan een aantrekkelijker tarief dan het de klant aanrekent. Daardoor vertegenwoordigt de grote schuldenberg niet meteen een abnormaal groot risico. Het gaat voor een groot deel om contracten die marge genereren en waarvan de looptijd bekend is.

Door een toenemende populariteit van formules waarin de klant wel het gebruik, maar niet het bezit van het voertuig verwerft, valt te verwachten dat de op de balans ingeschreven schulden van de meeste autobedrijven op termijn nog verder oplopen.

Geef commentaar
comments by Disqus