In 2013 introduceerde BMW de elektrische i3 (toen nog naast een versie met range extender). Heel wat tromgeroffel hoorde daarbij. Het grote elektrische offensief van BMW was ingezet. En vervolgens… gebeurde er zeven jaar niets. Nu komt er wel verandering in. BMW introduceert de iX3. De elektrische variant van de X3, zeg maar. Het was ook hoog tijd. Audi’s eTron en Mercedes EQC staan nu toch al een tijdje in de catalogus.
Elektrische BMW X3
De iX3 is géén alleenstaand model, zoals de auto’s die hierboven worden aangehaald. Wat hij er wel mee gemeen heeft, is dat het in geen van deze gevallen gaat om een specifiek geëlektrificeerd platform. De EQC vertoont bijvoorbeeld erg veel technisch verwantschap met de GLC - hij draagt alleen een ander koetswerk. Automerken nemen die beslissing vooral om niet op te laten vallen hoeveel duurder zo’n EV nog is. Kleef er een andere naam op en het wordt meteen moeilijker om te vergelijken. BMW kiest een andere weg. De iX3 is duidelijk een X3. Hier is het wat specifieke opsmuk en zijn het de obligate blauwe accenten aan binnen- en buitenkant die de klant week moeten maken.
BMW iX3 rijdt tot 459km ver
Onder de vloer van het passagierscompartiment parkeert BMW een 80kWh-accu die met maximaal 150kW kan worden geladen. Na een half uur is hij voor 80% vol. De stroom wordt naar een elektromotor bij de achteras geleid. Die wekt 286pk en 400Nm op en stuwt de in China gebouwde elektrische SUV (de conventionele versies worden in de VS gebouwd) in 6,8 seconden naar 100km/u en door naar een begrensde top van 180km/u. Het rijbereik bedraagt net geen 460km.