De sympathieke kleine Suzuki Jimny is een regelrecht succes. Spijtig genoeg kan de Japanse constructeur daar niets mee aanvangen. De CO2-afgifte van het model is te hoog. Aan de vraag voldoen zou de CO2-balans van het merk op ons Oude Continent de hoogte in drijven, met boetes voor de constructeur tot gevolg.
Teveel CO2/km
De Jimny heeft een CO2-afgifte van om en bij de 154g/km. Dat is niet zo veel voor een vierwielaangedreven terreinwagen, maar het is nog altijd een flinke 59g/km te veel voor de Europese uitstootdoelstellingen. De auto voorzien van (gedeeltelijke) elektrificatie of een hybride aandrijflijn louter voor de EU acht Suzuki op dit ogenblik niet rendabel.
Meer vraag dan aanbod
Van de sympathieke 4x4 worden daarom veel minder exemplaren uitgeleverd dan er vraag is. Geen wonder dat occasies bijna net zo veel (soms zelfs meer) kosten dan een nieuwe. In eigen land kon Suzuki aan het begin van het jaar een handvol Jimny leveren. Op de website van de invoerder is te zien dat de Jimny voorlopig uitverkocht is. Of hij ooit weer leverbaar wordt, is lang niet zeker.
Engeland schrapt de Jimny, volgt Europa?
In Engeland beet de importeur inmiddels door de bittere pil. De Jimny zal er niet langer in het aanbod staan omwille van het door Europa opgelegde CO2-dictaat. Het VK zal ook in de toekomst z’n autobeleid blijven afstellen op dat van Europa. De Brexit zal op dat vlak niet meteen tot een koerswijziging leiden.
De beslissing in Engeland doet het ergste vermoeden voor de toekomst van de kleine terreinrakker op de rest van het Europese continent. Een beslissing is echter nog niet officieel gecommuniceerd.