De autosector heeft de jongste tijd nogal wat katten te geselen. Vanzelfsprekend moet het trachten af te rekenen met de economische gevolgen van de coronacrisis. Tegelijk moet het zien de nieuwe uitstootdoelstelling van de Europese Unie te halen. En tenslotte komt er straks ook nog een nieuwe uitstootnorm aan. Terwijl de uitstootdoelstelling bepaalt hoeveel CO2 een nieuwe auto nog de lucht in mag blazen, gaat de uitstootnorm over de gehele samenstelling van de uitlaatgassen.
Nieuwe uitstootnorm verplicht vanaf 1 januari 2021
De huidige verplichte uitstootnorm voor nieuwe wagens is Euro 6d temp voor auto’s die al eerder gehomologeerd waren. Auto’s die nieuw op de markt komen moeten sinds begin dit jaar voldoen aan de (nog strengere) Euro 6d norm. Op 1 januari 2021 moeten dan weer alle auto’s voldoen aan de nieuwe volwaardige normering. Daar wringt het schoentje.
Er worden immers nog altijd auto’s geproduceerd die voldoen aan de Euro 6d temp-norm. Die moeten dit jaar nog een consument vinden. Maar de productie liep omwille van de coronacrisis maanden vertraging op. Daardoor vreest de sector niet op tijd van al die auto’s af te zijn.
Autobouwers willen uitstel nieuwe emissienorm
Koepelorganisatie ACEA, de vereniging van Europese autoproducenten, vraagt daarom bij monde van voorzitter Mike Manley (van Fiat-Chrysler) om uitstel voor de invoering van de norm. Of dat geen half jaar later mag? Zoniet riskeert de sector eind dit jaar met een hoop onverkochte voorraad te zitten.
Voor de Belg of Vlaming heeft die euronorm nog een extra betekenis. Die euro 6d temp norm wordt in het geval van een dieselwagen immers al op 1 september 2027 uit de LEZ-zones in Antwerpen en Gent geweerd. Wie dus nu een diesel koopt riskeert dat die al na 7 jaar geviseerd wordt.