MG bestaat, met inbegrip van het bekende zeskantige logo, al sinds 1924. Toen verscheen de eerste advertentie voor een sportauto van “Morris Garages”. Het werd al snel zo’n typisch Brits merk. Het was een beetje apart en het maakte in de eerste plaats furore met compacte, open sportwagens. Ondanks de klimatologische uitdagingen op het eiland, een typisch fenomeen.
Hoe Engels is MG eigenlijk nog?
In 2006 ging het merk, na een lange overlevingsstrijd failliet. Het werd opgekocht door het Chinese Nanjing, dat vervolgens weer opging in het al even Chinese SAIC Motors. Al snel reden er in China MG’s rond die ter plaatse vervaardigd waren en geen Britse vezel meer in hun lijf hadden. Een herintroductie in Engeland kwam er in 2011. Sinds eind vorig jaar doet MG ook terug het Europese vasteland aan, met een MG ZS EV. Ook hier, achter de Britse naam zit een Chinees paspoort, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het product onverdienstelijk is (zie test).
MG Pop-up in Hasselt
Invoerder Alcopa (dat ook Isuzu, SsangYong, Hyundai en Suzuki verdeelt) bedacht voor MG een concept met pop-up stores. Zopas opende er één in Hasselt. En in die pop-ups wordt het Britse luik, zo kunnen we zeggen, nogal gretig naar de voorgrond geschoven. Binnen staat een klassieker, elk excuus om een Brits vlagje te gebruiken is goed en op de gevel kleven de letters “a British pop-up-experience”. De pop-up in de trendy Quartier Bleu in Hasselt wordt gedeeld met andere Britse merken. Brompton e-bikes, Techlife steps en kledingmerken Ben Sherman en Lyle & Scott. Waar die hun hoofdzetel en productie hebben, keken we niet na.