Er staat geen 4S, Turbo of Turbo S achter. Gewoon Porsche Taycan. De voorwielen zijn niet aangedreven. Dit is de instapversie van de elektrische Porsche. Die is voorgesteld in China maar wordt later ongetwijfeld ook op andere markten aangeboden.
Langzamer is niet hetzelfde als traag voor de Porsche Taycan
Onder de vloer van de Porsche Taycan zit een accu met een brutocapaciteit van 79,2kWh (net als in de Porsche Taycan 4S). Die wordt gekoppeld aan een elektromotor die een piekvermogen van 402pk opwekt. We zeggen piekvermogen, omdat de Duitsers het eigenlijk alleen gebruik in een ‘overboost’-functie wanneer Launch Control wordt gebruikt.
Zonder extra investeringen geraakt de Taycan met de eerder genoemde accu 414km ver (NEDC-cyclus). Vind je dat toch te weinig dan kan je bijleggen voor de 93,4kWh accu die ook in de Turbo en Turbo S-versies van deze elektrische Taycan dienst doet. Daarmee geraak je vervolgens 489km ver terwijl het vermogen wordt aangedikt naar 469pk. In deze configuratie is de ‘overboost’-functie uit de vorige paragraaf altijd geactiveerd. Het gaat dan wel om een instap-Taycan, maar hij is nog altijd erg snel. Naar 100 kan hij in 5,4 tellen en z’n op is afgeregeld op 230km/u.
Elektrische architectuur
De elektrische architectuur van 800V en de bijhorende snellaadfuncties zijn voor alle versies identiek. Stroom bijtappen levert de Chinees wellicht toch nog wat kopzorgen op. De fabrikant presenteerde er een erg ingewikkeld tariefplan dat andere tarieven hanteert op basis van hoeveel laadcycli je plant, of het over één of twee jaar loopt, of je de laadcycli wil kunnen overdragen en of je daar ook meteen parkeergeld bij wil betalen. Dan is een tankkaart toch gewoon makkelijker…
Meer plaats in de koffer
Wat de Taycan met achterwielaandrijving wel in de strijd om het dagelijkse gebruiksgemak gooit, is een grotere ‘frunk’ - een koffer vooraan. Omdat er geen elektromotor zit, is die groter. De totale bagagecapaciteit van de Porsche Taycan groeit daardoor tot 491 liter.