Onder de talloze evenementen die door het uitbreken van de coronacrisis niet werden georganiseerd horen ook enkele autosalons. Dat van Genève - algemeen aanzien aan de belangrijkste autobeurs - was het eerste slachtoffer. Kort voor de opening verbood de Zwitserse overheid de opening ervan. De organisatie ging ei zo na ten onder aan de financiële kater. In 2021 gaat de beurs niet door, werd deze week beslist. In 2022 wil ze er terug staan, al zal nog moeten blijken in welke vorm dat is.
Intussen rijst ook in eigen land de vraag hoe het met het Autosalon van Brussel gesteld is. Organisator en koepelfederatie Febiac doet er alles aan om het Autosalon van Brussel wel door te laten gaan. Maar hoe? Twee weken voor de inschrijvingsdeadline voor de invoerders van auto’s, motorfietsen en bedrijfswagens, liggen een aantal pistes ter tafel.
Het Autosalon van Brussel 2021 bezoeken?
De meest voor eenvoudige piste is een autosalon dat plaatsvindt onder min of meer normale omstandigheden. Dat is uiteraard wanneer er geen restricties opgelegd worden van overheidswege en de gezondheidssituatie in het land onder controle is. Tegelijk worden een aantal scenario’s onderzocht om de beurs door te laten gaan met beperkingen.
Het Autosalon van Brussel 2021 zou wel eens helemaal anders kunnen verlopen
Febiac onderzoekt onder meer beperking van het aantal bezoekers, zo vernam de redactie uit bronnen dichtbij de organisatie. In plaats van de gebruikelijke 500.000 personen zou de beurs dan niet meer dan 310.000 à 320.000 personen over de vloer mogen krijgen. De praktische regeling kan dan nogal wat voeten in de aarde hebben. Worden onderzocht: een beperkte bezoektijd van een aantal uren, bezoek in vastgelegde, vooraf gereserveerde segmenten, een verplicht te volgen tracé of de noodzaak om op voorhand een aantal stands te kiezen waarin je geïnteresseerd bent. Aan de beperking van het bezoekersaantal hangt tegelijk ook het vraagstuk van de kostprijs. In dat verband onderzoekt Febiac naar verluidt een (gevoelige) verhoging van de prijs van een toegangsticket. Het moet immers ook met minder bezoekers de kostprijs zien te dekken. Die zou door allerlei coronavoorzieningen wel eens hoger kunnen liggen dan andere jaren.
Wordt het een light-versie van het Autosalon?
De vertegenwoordigers van de verschillende auto- en motormerken in ons land beraden zich inmiddels over deelname. De Auto55.be-redactie vernam in elk geval al dat ten minste twee (kleinere) merken niet zullen deelnemen, terwijl het vraagstuk bij andere merken nog ter tafel ligt. Een autosalondeelname vertegenwoordigt een aanzienlijk deel van het jaarlijkse marketingbudget voor heel wat bedrijven en het risico op een beperkte of zelfs geheel geannuleerde beurs is reëel.
Tegelijk geven enkele grote invoerders aan dat zij hun deelname plannen als gebruikelijk. Onder meer Alcopa, dat de merken Hyundai, Suzuki, SsangYong en Isuzu verdeelt, bevestigt deelname. “We zullen het financiële risico proberen beperken door zo lang mogelijk te wachten met het inschakelen van onderaannemers en leveranciers”, zegt woordvoerder William Meerschaut er. Organisator Febiac wil bij een annulering ten minste een deel van de inschrijvingskost vergoeden, maar dat is slechts een beperkt deel van het totale kostenplaatje. Vooral wanneer de beurs kort voor de opening wordt afgeschaft, dreigt een grote financiële kater voor de deelnemende bedrijven.
Meer kansen voor het Autosalon van Brussel?
Het Autosalon van Brussel droomt inmiddels van een beurs met échte wereldpremières. Eind dit jaar staat het Autosalon van Los Angeles voorlopig nog op de kalender, maar het Autosalon van Parijs (oorspronkelijk gepland van 1 tot 11 oktober) sneuvelde inmiddels ook. Verloopt alles volgens plan, dan gaat het Autosalon van Brussel 2021 door van 15 tot 24 januari.