Land Rover heeft de commerciële versie van de nieuwe Defender voorgesteld. Die heet Hard Top, een verwijzing naar de originele Defender (de échte, volgens sommigen).
Eerst lang, dan kort, altijd als 'lichte vracht'
Op het programma staat een commerciële uitvoering van zowel de korte ’90’ als de lange ‘110’, maar wie er snel bij wil zijn zal zich de grootste versie moeten aanschaffen. Die heeft, ook in z’n conventionele versie, bij Land Rover de prioriteit.
De 90 die binnen de fiscaal gunstige ‘lichte vracht’ kwalificatie zal vallen, krijgt steeds spiraalveren, terwijl je bij de 110-variant ook zal kunnen opteren voor een luchtophanging. De bodemvrijheid bedraagt een riante 29,1cm. Voor de 100 geeft Land Rover ook nog een aanloophoek, overrijhoek en vertrekhoek (voor, midden en achteraan dus) op van respectievelijk 38, 28 en 40 graden.
Plaats voor 3
Het belangrijkste verschil tussen de conventionele versie en deze utilitaire variant is het ontbreken van de tweede en derde zitrij. Die wordt omgetoverd tot bagagecapaciteit al valt op dat de Britten nergens kwijt willen hoe groot die precies is. Over de trekhaak zijn het wel spraakwatervallen: er kan nog altijd 3,5 ton aan en ja kan hem achteruit sturen met een draaiknop op de middenconsole.
Handig is dat Land Rover de eerste zitrij van het model desgewenst uitrust met een centrale derde zetel. Je kan dus nog steeds twee passagiers meenemen.
Prijs van Land Rover Defender Hard Top
De Hard Top wordt iets goedkoper dan de versies met achterbank. Die staan momenteel voor minstens 50.800 euro (90) en 56.800 euro (110) in de catalogus.