Bij BMW zijn (rechtstreeks) zo’n 126.000 mensen aan de slag. Dat aantal wordt de komende tijd echter de gevoelig ingeperkt. Er moeten nog eens bijna 6.000 lonen uit de boekhouding verdwijnen. De Duitse autoconstructeur wil zoveel mogelijk naakte ontslagen vermijden.
Bij BMW verdwijnen 6.000 jobs
Bij BMW vertrekken jaarlijks gemiddeld 5.000 werknemers. Het gaat om natuurlijk personeelsverloop (ongeveer de helft) en mensen die met pensioen gaan. BMW ziet een pad naar een sanering zonder al te veel naakte ontslagen door die eenvoudigweg de komende tijd niet te vervangen. Ook openstaande vacatures zullen niet langer worden ingevuld. De beheersraad van het bedrijf heeft daarover een akkoord gesloten.
Bij BMW wordt ook met de vinger gewezen naar de coronacrisis. De fabrikant kijkt vanzelfsprekend ook aan tegen één van de meest rampzalige kwartalen uit z’n geschiedenis. Het is daarin zeker geen uitzondering.
Structureel banenverlies door elektrificatie is trend, ook zonder coronacrisis
De sanering van BMW was echter al ingezet voor het uitbreken van het COVID-19-virus. Een structurele inkrimping van de Europese economische activiteit in de autosector was al eerder ingezet. In november van vorig jaar kondigde BMW al 6.000 ontslagen aan. De trend was gelijk met die bij andere merken. Een snelle koerswijziging richting elektrificatie kost in Europa tenminste op korte termijn een hoop productiejobs, terwijl ook ingenieurs met een specialisatie in verbrandingstechnologie massaal de deur worden gewezen. Er is dan weer een verhoogde instroom van software-ingenieurs en developers, maar die is onvoldoende om de daling in het personeelsbestand te compenseren. Dat is een algemene trend in de autosector. De Europese uitstootdoelstellingen spelen minstens ten dele ook een rol in soortgelijke saneringen bij VW, Audi, Volvo en Mercedes. De meeste waren al voor de coronacrisis aangekondigd.