BMW gaf z’n 5-Serie niet zo lang geleden een opfrisbeurt. Hij oogt wat Aziatischer in de ogen van velen, maar hij heeft op z’n minst geen absurd grote grille. De snelle M5 en M5 Competition waren nog achter. Tot nu.
Opgefrist design voor BMW M5
Nogal wat van de Oosterse vibe die aan de nieuwe 5 hangt, is afkomstig van de lichtunits en die zijn hier ook weer onder handen genomen. Wie nostalgisch is over de ‘angel eyes’ van vroeger - de dubbele ronde standlichten - zal hier weinig in zien. Er wordt zelfs niet meer naar gehint. Gelukkig is er ook verstrooiing, in de vorm van nieuwe bumpers die nog wat agressiever ogen dan voorheen, bijvoorbeeld. Zwart is, zo blijkt duidelijk uit de fotoset, de nieuwe favoriete accentkleur van BMW. Er is ook ruimte voor wat aerodynamische optimalisatie en dat is ongetwijfeld goed. Maar die kleine windgeleider in de wielkast achteraan, oogt die nu niet slordig? Die had toch op z’n minst in lakkleur gemogen. Geen nood, de nieuwe laserkoplampen hebben blauwe accenten. Als je dat al graag zou zien…
Met de schokdempers van de BMW M8 Gran Coupe
Verfijning is nog meer aan de binnenkant, dan aan de buitenzijde. Er worden enkele nieuwe stilistische accenten aangebracht. En er is een groter scherm voor een opgewaardeerd informatiedisplay. Bijna alles aan zo’n M5 kan je helemaal zelf instellen en dat gaat nu eenvoudiger dan voorheen. Een systeem met meerdere zelf te bepalen presets werd overgeheveld uit de M8 Gran Coupé. Belangrijker is echter dat de M5 ook de dempers van die auto krijgt. Die verzoenen comfort en weggedrag nog iets beter.
Drift every day
Wie zich verlekkerde op weer wat extra vermogen, is eraan voor de moeite. De M5 blijft in z’n normale vorm hangen op 600pk en bij de M5 Competition persen de Duitsers 625pk uit de 4,4l V8 met dubbele turbo. Hij wordt nog altijd geleverd met vierwielaandrijving, maar in het menu zit nu een optie waarvoor je louter achterwielaandrijving kan selecteren. BMW gaat zelfs zo ver van een fotootje uit te sturen waarop ‘drift every day’ staat. Aan de modus hangen ongetwijfeld een hoop beperkingen, maar die werden dan weer niet uit de doeken gedaan.
De o zo belangrijke sprint haspelt de M5 nog steeds af in 3,4 tellen. De Competition doet er nog een tiende af.